Vlada je još jednom pokazala kako joj jačanje građanskih
kompetencija djece i mladih nije na listi prioriteta, upozorila
je GOOD Inicijativa.
'Pravo građansko obrazovanje učinilo bi nekompetenciju
političkih elita vidljivom. Zato ga ne uvode'
Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava objavilo je Godišnji
plan objave poziva na dostavu projektnih prijedloga Operativnog
programa ''Učinkoviti ljudski potencijali
2014.-2020.'' Europskog socijalnog fonda (ESF).
Inicijativa upozorava da je iz njega ''vidljivo da su već
dogovoreni iznosi za provedbu građanskog odgoja i obrazovanja u
potpunosti ukinuti. Konkretno, Ministarstvo je u 2020. godini
izbacilo iz kalendara poziv za prijavu projekata pod nazivom
''Jačanje kapaciteta organizacija civilnoga društva za provedbu
programa građanskog odgoja i obrazovanja''.
Podsjećaju da je riječ o pozivu koji se kontinuirano
najavljuje od 2017. godine, ali do sada nije objavljen: ''U više
navrata tijela u sustavu davala su različita objašnjenja zbog
kašnjenja ovog poziva. Tijekom 2018. godine, razlog kašnjenja
poziva bilo je provođenje cjelovite kurikularne reforme odnosno,
kako je tvrdilo Ministarstvo znanosti i obrazovanja ''sa svrhom
izbjegavanja preklapanja, odnosno s ciljem osiguravanja
maksimalnog mogućeg sinergijskog učinka''. Od 2019. godine, isto
to ministarstvo jednostavno uskraćuje suglasnost na objavu
navedenog poziva, da bi on 2020. godine bio u potpunosti
izbačen''.
''Vlada i ovim potezom šalje poruku kako jačanje građanskih
kompetencija djece i mladih nije na listi prioriteta. Štoviše,
Vladi je to toliko nebitno, da su već dogovorene iznose
financiranja za tu kategoriju u potpunosti ukinuli. Ministarstvo
znanosti i obrazovanja, pak, s druge strane ne davanjem
suglasnosti ovom pozivu poručuje da ni njima to nije bitno unatoč
konstantnom propagiranju ''Škole za život'' kao one koja
jača kritičko mišljenje mladih'', upozorava GOOD
inicijativa.
''Učinak projekta ''Škola za život'' koji smo imali prilike
vidjeti u evaluacijskom izvještaju eksperimentalne faze provedbe
projekta, a kojeg je Ministarstvo znanosti i obrazovanja pokušalo
sakriti od očiju javnosti, pokazao je kako je učinak eksperimenta
nepostojeći, dakle, nema ga. Provedba međupredmetnih tema, od
koji je jedna i Građanski odgoj i obrazovanje, u frontalnom
uvođenju projekta ''Škola za život'' je također nedovoljna
ili u mnogočemu nepostojeća jer trenutan okvir rada u kojem škole
te učitelji i učiteljice djeluju pokazuje kako za provedbu ovih
važnih tema najčešće nemaju niti vremena niti dovoljno
kompetencija'', ističe GOOD inicijativa.
Stoga je zajedno s mnogim gradovima, općinama i županijama
krenula u uvođenje Građanskog odgoja i obrazovanja kao izbornog
predmeta po uzoru na ''riječki model'': ''To je i u Godišnjem
pregledu obrazovanja u Hrvatskoj kao primjer dobre prakse
istaknula iz Europska komisija. No to ništa ne znači našoj Vladi
i Ministarstvu znanosti i obrazovanja koje je potezom gumice
izbrisalo ovaj vrlo važan poziv na natječaj''.
Stoga, GOOD inicijativa poziva ''nadležna tijela da objasne
građanima zbog čega je ovoj Vladi obrazovanje zadnja rupa na
svirali, a stjecanje građanskih kompetencija i kritičkog
mišljenja djece i mladih potpuno nebitna tema koje će se bez
problema odreći čak i kada postoje planirana sredstva za njenu
upotrebu. Isto tako, pozivamo ih da odgovore na pitanje zbog čega
su naše škole, učitelje/ice i učenike u osnovnim i srednjim
školama uskratili za direktna ulaganja u sustav u iznosu od
27.000.000 kuna koja su u 2019. godini bili planirani ovim
pozivom''.
Nije naodmet ponoviti, podsjećaju, da je ''Hrvatska jedna od
zemalja unutar EU koja ima najmanji postotak ugovorenih i
potrošenih sredstava iz fondova EU, a ovakav odnos prema
fondovima i poništavanje natječaja neće doprinijeti da u tome
budemo barem malo bolji''.