
Sindikat strojovođa o vlaku smrti: 'Strojovođa je bio naveden da može pregaziti crvene signale'

Iz Sindikata strojovođa Hrvatske jučer su ekskluzivno za RTL iznijeli da imaju dokaze da signalizacija od kolodvora u Okučanima do mjesta stravičnog sudara putničkog i teretnog vlaka pri čemu je troje ljudi poginulo. a 12 ih je ozijeđeno, nije radila.
"Mogu potvrditi da imamo čvrste, neoborive, provjerene i lako provjerljive dokaze da signalizacija između kolodvora Okučani i mjesta udara putničkog u teretni vlak nije radila! Nije bila u funkciji i nikako nije mogla pružati informacije strojovođi. Prave informacije po kojima bi on sukladno propisanim procedurama donosio odluke o vožnji i prometu vlaka. Također, dokazi upućuju na to da je u trenutku opreme vlaka iz kolodvora Okučani ta signalizacija već tada bila nefunkcionalna i nije radila", istaknuo je Dalibor Petrović, dopredsjednik Sindikata strojovođa Hrvatske.
Danas su na konferenciji iznijeli ozbiljne optuže. Dopredsjednik u sindikatu Dalibor Petrović iznio je:
"Između dva kolodvora promet se može odvijati prema automatskom pružnom bloku i u kolodvorskom razmaku koji znači da između dva kolodvora može biti samo jedan vlak. Automatski pružni blok je kad imaju postavljeni signali svaka dva kilometra i koji se automatski zatvaraju kako vlak prođe.
U redovnoj situaciji od kolodvora Okučani su četvriti prostorna odsjeka gdje se dogodio udes. Oko tri-četiri kilometra od Okučana, postoji lagana vožnja, to je smanjena brzina od redovne zbog tehničkog stanja infrastrukture. HŽ infrastruktura je napravila 2014. godine prugu i već ovdje imamo tri kilometra vožnje od 70 kilometara na sat, umjesto redovne brzine sa 160 km/h. To u ovom slučaju nije bitno, osim kada je u pitanju kada je znak koji strojovođu upućuje da nailazi na laganu vožnju, on emitira frekvenciju 1000 Herza, jednako kao i signal ako je žut, koji znači da idući signal je crven i da na njemu mora stati.
'Vožnja po nalogu'
Vlak je bio opremljen autostop uređajem. Da biste prošli pored crvenog signala ima prekidač koji se zove 'vožnja po nalogu'. Znači, dobivate nalog da premostite i da možete proći. Da je redovna situacija, da je sve bilo ispravno, vlak kad izlazi s Okučana, postavlja se signal za zabranu vožnje. Kad dođe u drugi prostorni odsjek, signal iza njega pali se u crveno. Kad dolazi u treći prostorni odsjek, signal iza njega postaje žut Kad je u četvrti prostorni odsjek, crveni iza njega postaje žut, a žuti iza tog postaje zeleni.
Da je bila redovna situacija i da su signali bili ispravni, teretni vlak zaustavio se iz nepoznatih razloga, a mi nismo skloni vjerovati u razloge koji su prezentirani istražiteljima, putnički vlak izlazi na zeleno iz Okučana, ulazi u prvi prostorni odsjek.
Ulazi u drugi prostorni odsjek, prolazi žuti signal, staje na crveno. Mora poslužiti balizu da je shvatio, ima 10 sekundi da je shvatio ili će automatski zakočiti. Da prelazi na crveno, on automatski zakoči.
Neoborivi dokaz što se dogodilo - ovo je zapis uređaja koji registrira sve podatke o kretanju vlaka i nalazi se u vlaku. Brzina se vrti 70-80 km/h. Linija od 2000 Herza je prolazak preko crvenog svjetla, to je vožnja po nalogu. Stvarna situacija tu noć bila je - teretni vlak izašao je iz Okučana na nalog jer već šest dana ne radi signalizacija. Strojovođa je izašao van. Prošao je balizu, vozi se dalje, signal iza njega ostaje crven, a to je kvar automatskog pružnog bloka.
Prolazak kroz crvene signale
I to je moralo i jest registrirano na uređaju i to je moralo biti vidljivo radniku koji regulira promet. Vlak ulazi u četvrti prostorni odsjek, zaustavlja se i stoji, svi signali su iza crveni. Četiri minute nakon što je teretni vlak stao iz nepoznatih razloga, prometnik u Okučanima otprema vlak iako su svi signali u položaju 'stop'.
Strojovođa je, po informacijama koje je dala HŽ Infrastruktura, dobio nalog da samo prvi signal ne valja, a svi ostali da su ispravni. On izlazi, jedino za signal u Okučanima je dobio nalog da ga može prijeći na crveno. On izlazi iz Okučana, spušta brzinu na nulu i potom diže na 90 km/h. Dolazi na žuto.
Kao strojovođa mogu reći, i svih 1200 strojovođa reći će, da vožnju po nalogu poslužuje samo ako vam je netko rekao ili napisao da možete ići dalje. Ulazi u drugi prostorni odsjek, u kojem je cijelo vrijeme lagana vožnja, na novoj pruzi, umjesto da vozi redovnom brzinom, on vozi 70 km/h, dolazi do drugog signala kojeg poslužuje po nalogu, na crveno, ulazi potom u zadnji prostorni odsjek u zadnje tri minute kad se mogla spriječiti nesreća. Što se događalo u tih 15 minuta? Strojovođa teretnog vlaka obavijestio je svog dispečera u trenutku udara.
To je 15 minuta od trenutka zaustavljanja. To su službeni podaci HŽ Infrastrukture. To je moralo biti vidljivo radniku koji regulira promet i u Novskoj i u Okučanima. Uređaj to mora vidjeti. Ti su radnici morali vidjeti da strojovođa prolazi kroz crvene signale.
Zašto se nije pokrenula procedura zaustavljanja?
Ako vlak ide i ako prijeti nesreća, mora se isključiti napon, imali su vremena. Strojovođa zna, čim nestaje napon, on prestaje voziti. Zašto strojovođa nije nazvao preko radio veze, zašto nije pokrenuta procedura da zaustave svi vlakove?
Nitko nije ništa poduzeto, 15 minuta je išao i na ovaj ili ovaj način bio obaviješten o tome da može voziti, da je u kolodvorskom razmaku, prođe crveno svjetlo sa 100 km/h, to je kao da ste na semaforu i vidile da s desne strane ide šleper i vi idete, to je suicidalno. A kolega nije bio suicidalan.
To je sigurno, pogotovo što je s njim navodno bio i kondukter koji bi reagirao da je strojovođa odlučio nešto napraviti. Zadnji prostor na 400 metara prije udara - i njega premoštava. Tu se vodio sa 87km/h, lagano, jer mu je tu stajalište Rajić, priprema se za zaustavljanje i tu udara s 88 km/h na sat.
Brzina (redovna op.a) na toj pruzi je 120 osim na jednom dijelu gdje je 70 km/h. Ali strojovođa na kraju lagane vožnje ne diže na 120 nego je i dalje na 100 km/h, drži se te brzine. Zaključujemo da je znao da vozi u kolodvorskom razmaku jer se u kolodvorskom razmaku vozi 100 km/h na sat, a ne 120 koliko je mogao voziti.
Posluživao je vožnju po nalogu, da li preko mobitela ili pismeno, to ćemo, bojim se saznati ako jedino policija i DORH, kojima jedino vjerujemo, dobro pročešljaju slučaj.
Nitko, niti Biber iz Agencija za istragu nesreća, niti Nuić koji je 2009., kad je nagibni izletio pokušao fabricirati istragu kako bi opravdao osobu koja je na kraju pravomoćno osuđena, nisu rekli policiji, koja ne zna detalje, da treba osigurati mjesto udara i pretražiti ne bi li se našao nalog.
Dva dana nije bilo kiše, nalog se mogao naći. Sada smo prepušteni samo onome što će Okučani pokazati. Tu će policija morati češljati.
Pitanja novinara
Čudno je zašto nije stao
Izvan Hrvatske ima obrazovnih ljudi koji će pomoći policiji i DORH-u. Ne isključujem mogućnost da je sustav pokazivao prometniku da je sve u redu.
'Kvara u lokomotivi teretnog vlaka nije bilo'
Indikativno da je član uprave govorio da su signali bili ispravni, a nisu. Tu se nešto iza brda valja.
Tvrdim da lokomotiva nije bila u kvaru, što se događalo s vagonima ne znam. Strojovođa silazi s lokomotive i na 500-om metru vlaka, obavezan se javiti. Što je bilo s vagonima, istraga će pokazati. Nisam uvjeren da je bilo nešto, ali vlak od Tovarnika do Okučana nije nigdje stao.
Priječ je preuzeo Nenad Mrgan, predsjednik sindikata iznio je detalje oko strojovođe teretnog vlaka:
Problem je što su kvarovi učestali, problem je reguliranje prometa, bit ćemo još 10 nesreća. Kod nas kad ide vlak privatnog prijevoznika, putnički čeka. Ako nešto nije bilo u redu s teretnim vlakom, vidjeli bi to prometnici, da ima duža vozna vremena, kasnio bi od kolodvora Tovarnik, a tamo je stajao četiri sata. Kolege to neće reći, ali strojovođa je 2009. dobio otkaz zbog krađe.
Sud ga je vratio na posao, privatne detektive smo angažirali i snimili ga s kanistrima nafte. Pitanje je zašto je on zaustavio vlak baš u blizini svoje kuće, zašto ljudi izjavljuju da su iz teretnog vlaka izašli 40-50 migranata?
Tu treba usmjeriti istragu - zašto se to dogodilo? Sumnjam da nije bilo problem u vlaku, volio bih da griješim.To je čovjek koji je izgubio trajnu zdravstvenu sposobnost po drugostupanjskoj komisiji HZZO-a, a kad je jednom zgubiš nema boga da je više dobiješ.
Imao u Hrvatskoj stotina strojovođa s uvjetima za mirovinu koji su izgubili zdravstvenu sposobnost da bi dobili mirovinu, a voze kod privatnika. Kako je on dobio u istoj zdravstvenoj ustanovi dozvolu? Netko to zna i u Agenciji za sigurnost prometa moraju imati to registrirano.
A sad imamo 15-ak strojovođa koji su izgubili zdravstvenu sposobnost i rade kod privatnika i to sa 62 godine. Slušamo da je naš vlak star 40 godina, a ista Agencija dala je dozvolu Train Hungaryju da unajmljuje rumunjske i engleske lokomotive koja su oklopna vozila. Po našim prugama vozi sve i svašta u čudnim uvjetima. Danas se školuju 2,5 mjeseca i postaju strojovođe. Meni je trebalo prije 2,5 godine da upravljam lokomotivom sam. Problemi su sigurnosti ljudi koji upravljaju.
Petrović je dodao: "Ako su ti ljudi zdravi, neka rade, ali dobili su zato što ne mogu voziti otpremnine po 70 tisuća kuna, jer su nesposobni i onda idu drugi dan voziti. Imamo slučaj strojovođe iz Rijeke kojem Agencija za sigurnost nije htjele dati dozvolu, pa kad je dobio otkaz u Cargu drugi dan zaposlio se kod privatnika. Neću reći da Agencija u tom trenutku bila vrata do vrata s privatnikom na Radničkoj cesti i zajedno jedu prasiće. Tenkovi iz Velike Britanije izbačeni iz prometa ili iz Njemačke, tu su radile krš po pruzi."
Mrgan je odgovorio: "Nismo dobili zapis teretnog. Ja kao strojovođa neću otići (s kolodvora op.a) ako nešto sumnjam, stat ću i pod svjetlom kolodvora vidjeti što se događa, a ne ići prugom. Mogao je u Novskoj vidjeti što se događa. U 18:32 krenuo iz Tovarnika, a u Okučanima pred prometnim uredom bio u 20:59 i otišao u 21:04."
Petrović: "Svi signali bili su neispravni, strojovođa je rukovao vožnjom po nalogu i proizlazi zaključak da je imao dozvolu da prođe kroz crveni signal. Razlog udesa utvrdit će policija. Sigurno je, da je osim možebitne odgovornosti strojovođe, mogla je biti spriječena pravovremenom reakcijom ljudi koji su vidjeli da je prošao preko prvog crvenog. Teretni vlak nije uzrok nesreće, on je kotačić.
Sigurno je da ima odgovornost strojovođe, ali s obzirom na signale, moguće je da je doveden u zabludu. Ali nema da bi mi njega htjeli abolirati, on je ipak trebao stati. Je li on dobio kakvu informaciju, to ne znam."
Petrović: Uzrok nesreći je neispravnasignalizacija, po meni.
















