
Psiholozi pitaju: Zašto je poginuli hrvatski vojnik heroj, a poginuli socijalni radnik neradnik?

Svjesni svoje odgovornosti vraćanja glasa psihologije kao struke u javnost, i ove godine u Zagrebačkom psihološkom društvu (ZPD), između ostalog, provode akciju "Zamijenimo zablude znanošću" u sklopu 13. Tjedna psihologije. Cilj je upravo povratak znanosti i spoznaja iz psihologije u ključne i aktualne teme te informiranje i odvajanje mitova, zabluda i ideologije od znanstvenih spoznaja.
VEZANE VIJESTI
Zamijenimo zablude znanošću: Zašto gospodarski rast dugoročno neće podići razinu sreće?
Zabluda: Mama zna najbolje; Znanost: Roditeljski kapaciteti i vještine ne ovise o spolu
Ovo su samo neka od pitanja nad kojima bismo se trebali zamisliti, upozoravaju psiholog Luka Juas i psihologinja Sena Puhovski u osvrtu na brojne natpise u medijskim stupcima i svakodnevnim razglabanjima na kavama u 2019. čija su tema bili problemi u sustavu socijalne skrbi i obrazovanja.
Pljuju po njima, tuku ih, ubijaju, a oni svakodnevno moraju na posao: Njih nitko ne štiti!
Naime, prošle godine smo svjedočili velikom broju napada u centrima za socijalnu skrb, iako dvoje psihologa upozorava da je možda bolje reći da smo postali svjesniji pojavnosti tog problema, ali i otvorenom izražavanju nezadovoljstva učitelja i učiteljica koji je rezultirao velikim štrajkom. Reakcije javnosti bile su podijeljene, a kao ilustraciju stava jednog njezina dijela Juas i Puhovski uzeli su i komentare na internetskim portalima pri čemu su prilikom medijskog izvještavanja o napadima u centrima i štrajku prosvjetara izcvojili ova dva:
''Ovi komentari odražavaju nezadovoljstvo građanki i građana trenutnim funkcioniranjem sustava, ali i pokazuju sklonost da se za probleme u sustavima socijalne skrbi i obrazovanja odgovornost olako kolektivno pripiše svim socijalnim radnicima i radnicama te učiteljima i učiteljicama. Iako je očekivanje vrhunske usluge od djelatnika i djelatnica u jednom i drugom sustavu opravdano, postavlja se pitanje omogućavaju li uvjeti u sustavu postizanje takvog standarda'', ističu Juas i Puhovski.
U tom kontekstu važno je razumjeti i perspektivu onih koje se često proziva da su neradnici. Rezultati istraživanja među zaposlenicima centara za socijalnu skrb pokazuju da najveći dio zaposlenika pokazuje simptome početnog sagorijevanja, a njih 11,5 posto simptome visokog stupanja sagorijevanja na poslu, pokazuje istraživanje Ljiljane Friščić ''Čimbenici profesionalnog stresa i sagorijevanja u radu socijalnih radnika u Centru za socijalnu skrb Zagreb''.
Prema podacima ankete Hrvatske komore socijalnih radnika koju je ispunilo 739 socijalnih radnika i radnica, a o kojoj je izvještavala podrobno i RTL-ova Potraga, njih 29 doživjelo je fizičku agresiju, a 271 verbalnu agresiju na radnom mjestu u proteklih godinu dana.
VEZANE VIJESTI
Potraga otkriva šokantne podatke: Socijalni radnici na udaru, gotovo svaki drugi fizički je napadnut
Kada se, pak pita, učitelje i učiteljice za njihovu perpsektivu, otkriva se da prema istraživanjima polovina njih izvještava da se osjeća emocionalno iscrpljeno poslom dok druga istraživanja pokazuju da čak trećina hrvatskih učitelja i učiteljica želi napustiti svoj posao.
Reakcije javnosti, kao i podaci prikupljeni od zaposlenika u sustavima socijalne skrbi i obrazovanja ukazuju da problem postoji. Međutim, upozoravaju Juas i Puhovski, za razliku od pripisivanja problema osobinama zaposlenika (kao što su nemarnost ili lijenost), važno je uzeti u obzir uvjete rada koji vode do ovakvog stanja:
''Za uspješnost u poslu prema modelu karakteristika posla na radnom mjestu potrebno je zadovoljiti tri ključna psihička stanja koja su povezana s visokom motivacijom za rad, kvalitetom radnog učinka i zadovoljstvom poslom. Prema modelu ovi ishodi ostvaruju se kad zaposlenici doživljavaju smislenost posla, osjećaju da su oni odgovorni za tijek i ishode posla te poznaju rezultate svog rada. Upada u oči kako se u ovom modelu uopće ne spominju potrebe nižeg reda (npr. sigurnost, primjereni fizički uvjeti rada i sl.) jer autori modela pretpostavljaju da su one zadovoljene u suvremenom radnom okruženju''.
Psiholozi Zagrebačkog prihološkog društva poslužili su se ovim modelom za opisivanje stanja u sustavu socijalne skrbi, u kojemu socijalni radnici i radnice obavljaju oko 140 različitih poslova. Kako objašnjavaju: ''Ovako velika količina različitih poslova dijelom je uvjetovana i društvenim promjenama koje su dovele do porasta broja korisnika i korisnica sa složenim problemima, a uvođenje ovakvih složenih obaveza praćeno je nedovoljnim brojem zaposlenika i zaposlenica izraženim vremenskim pritiskom prilikom rješavanja radnih zadataka''.
''Upravo su povratne informacije temelj za poznavanje rezultata
vlastitog rada, a prevelik opseg poslova i vremenski pritisak
dovode do pojave nejasnoće profesionalne uloge. Čak i na temelju
ovako površnog poznavanja uvjeta mogu se očekivati negativni
osobni i poslovni ishodi iz modela karakteristika posla. Štoviše,
stanje na terenu pokazuje da trenutni uvjeti rada u sustavu
socijalne skrbi ne osiguravaju čak ni zadovoljenje potreba nižeg
reda. Neprimjereni fizički uvjeti rada i nesigurnost zbog
prijetnji fizičkom ili verbalnom agresijom, nažalost su
svakodnevica velikog dijela socijalnih radnika, pravnika,
psihologa i ostalih djelatnika u centrima za socijalnu skrb. Rad
u ovakvim uvjetima vodi do sagorijevanja na poslu koji za
posljedicu ima iscrpljenost zbog kontakta s drugim ljudima,
bezosjećajan i ravnodušan odnos prema njima te opadanje osjećaja
vlastite kompetencije i postignuća'', upozoravaju Juas i
Puhovski.
Kad razmišljamo o poslu učitelja, prva slika koja nam padne na
pamet vjerojatno se odnosi na učitelja koji poučava učenike u
razredu. Međutim, danas se sve više prostora i vremena ostavlja
odgojnoj ulozi škole, upozoravaju Juas i Puhovski. Pritom
podsjećaju na ono našto upozoravaju njihove zadarske
kolegice Ivana Macuka, Irena
Burić i Ana Slišković, a to je da
takva ulogaučitelje i učiteljice stavlja u
poziciju koja od njih zahtijeva povećanu odgovornost i ulaganje
emocionalnog napora u radu s učenicima.
Pa ipak, kad se učitelje pita da navedu izvore zadovoljstva na poslu, oni navode rad s učenicima, osjećaj ponosa na svoje učenike te sam nastavnički posao pa je upravo zato zanimljivo zapitati se kako to da su učitelji i učiteljice svoje nezadovoljstvo odlučili pokazati upravo štrajkom?
Dakle, nije dovoljno da zaposlenici smatraju samo kako su im primjerice plaća ili status profesije niski, već je potrebno da smatraju kako se raspodjela takvih ishoda temelji na nepravednim postupcima kako bi se organizirao štrajk. Doživljavanje emocionalne iscrpljenosti, negativna percepcija učitelja u javnosti i nedovoljno visoke plaće prema ovoj teoriji opisuju nezadovoljstvo učitelja raspodjelom ishoda''.
Međutim, ključan element za pojavu štrajka bila je percepcija o nepravdi postupka prema kojem su oni najniže plaćeni službenici koji imaju visoku stručnu službu što su učitelji i javno komunicirali. ''Osim što takvi uvjeti povećavaju vjerojatnost pojave štrajka kao kolektivne akcije, oni imaju i druge nepovoljne posljedice jer narušavaju profesionalno dostojanstvo učiteljai učiteljica. Pritom je važno reći da posljedice toga osjećaju oni koji sad rade u sustavu, ali je riječ i o dugoročnom riziku za negativnu selekciju u učiteljsku profesiju, a isto vrijedi i za socijalne radnike i radnice'', upozoravaju Juas i Puhovski i donose svojevrstan zaključak da je to ono nad čime bismo se kao društvo trebali duboko zamisliti.





















