Mreža Nastavnici organizirano je uputila pismo pravobranitejici
za djecu u kojem su naveli razloge zbog čega nije pravedno u ovim
teškim vremenima učenicima ocjenjivati radove.
Naveli su, između ostalog, kako nemaju svi iste uvjete, kako su
neka djeca pogođena egzistencijalnom krizom jer su im
roditeji ostali bez posla, kako su nekima srušeni domovi u
potresu...
Pismo je objavjeno na portalu nastavnici.org i prenosimo ga u cijelosti:
"Poštovana gospođo pravobraniteljice!
Obraćamo Vam se kako bismo izrazili zabrinutost zbog
potencijalnog ugrožavanja prava učenika i učenica uvođenjem
vrednovanja za vrijeme trajanja nastave na daljinu.
Vrednovanje je kompleksno, zahtjevno i izazovno u uvjetima
redovne nastave u učionici, a bude li se moralo provoditi na
daljinu, potpomognuto tehnologijom, problematično je iz više
razloga.
Otac poslao snažnu poruku Divjak: 'Obraćam Vam
se kako biste stekli bar jedan dodir s realnošću'
Prvo, učenici i učenice nisu u ravnopravnom položaju jer je
činjenica da nemaju svi kod kuće jednake uvjete. Nemaju svi
jednako stabilnu internetsku vezu, nemaju svi jednake uređaje
(neki za pohađanje nastave na daljinu koriste mobitele, neki
računala, neki tablete), a neki uređaje moraju dijeliti s braćom
i sestrama koji također pohađaju nastavu. Neki su učenici i
učenica iz Zagreba i okolice primorani snalaziti se u novim
životnim uvjetima nakon što su im u potresu stradali domovi.
Moguće je da ni nemaju redovit i stabilan pristup internetu,
izloženi su velikom stresu i nedaćama.
Nisu samo potres i pandemija ono što našim učenicima otežava
obrazovanje na daljinu. Mnogi od njih su i pogođeni
egzistencijalnim problemima jer su im roditelji uslijed krize
izazvane pandemijom naglo ostali bez radnih mjesta. Je li humano
davati im ocjene uzme li se sve to u obzir?
Drugo, u brojnim predmetima, napose u stranim jezicima
potrebno je vrednovati djelatnost govorenja, a to je u trenutnim
uvjetima teško ili gotovo nemoguće. Naime, za vrednovanje
govorenja i usvojenosti ishoda u toj jezičnoj djelatnosti, nužno
je usmeno komunicirati s učenicima i učenicama. Kako to provesti,
ako imamo na umu da se usmeno izlaganje može i snimati? Kako tu
pristupiti zaštiti djece, zaštiti njihovih podataka i njihove
privatnosti? Usmena komunikacija u ovim uvjetima ne bi se smjela
odvijati „jedan na jedan“, inače bi, s pravom, bila podložna
nadzoru kao nepravilnost u radu. Važno je napomenuti da program
Škole na Trećem ne nudi niti jedan strani jezik za učenike od 1.
do 4. razreda osnovne škole. Vrlo nepravedno i nepovoljno za
učenike najmlađe dobi.
Ovo su čekali i roditelji i đaci: Evo kako će
se provoditi ocjenjivanje do kraja školske godine
Treće, mogućnost da učenici i učenice neće provjerama
pristupiti samostalno, nego uz pomoć ukućana, koliko god malena
bila, ipak postoji. Nije pošteno prema učenicima i učenicama koji
rade samostalno vrednovati uratke onih koji posežu za
nedopuštenim sredstvima.
Četvrto, iako roditelji nisu dužni biti vješti s
tehnologijom, od njih se očekuje velik angažman pri posredovanju
između učiteljica i učitelja razredne nastave i najmlađih u našem
sustavu odgoja i obrazovanja. Osim toga, roditelji financiraju
internet, pa ispada da besplatno javno obrazovanje tu nailazi na
prvu prepreku.
Peto, u skladu sa sadašnjim propisima, ocjene su javne. Teško
je vrednovati u skladu s važećim propisima i prije no što se
počne vrednovati u nastavi na daljinu, nužno je riješiti
pravilnike i propise koji uređuju taj dio odgojno-obrazovnog
procesa. Isto tako, na tragu pravilnika, učenicima smo do sada
pisane provjere najavljivali mjesec dana unaprijed. Kako ćemo ih
sada mjesec dana ranije obavijestiti ako se planiraju vrednovanja
nakon tjedna ponavljanja i sistematizacije? O problemima usmenog
ispitivanja bilo je riječi kod ocjenjivanja u stranim jezicima.
Za veće poduhvate, poput projekata, istraživačkog rada i tome
slično, učenici nemaju jednostavno vremena, a u trenutačnoj
situaciji niti mogućnosti (poput terenskog rada u geografiji,
biologiji), a niti uvjete (u predmetima poput kemije,
fizike)
Šesto, i iznimno važno, je problem vrednovanja učenika s
teškoćama. Iako se ispiti znanja i inače prilagođavaju, ovdje bi
pitanje tehnologije moglo biti još zahtjevnije. Važno je dodati
da mnogi učenici koji inače imaju asistenta, trenutno zbog
pandemije i izbjegavanja socijalnih kontakata s njima ne mogu
surađivati. Kako da onda budu pravedno vrednovani?
Sedmo, umjetničke škole, ali i škole s velikim brojem sati
praktične nastave se također moraju spomenuti. Kako u školi za
klasični balet, školi primijenjene umjetnosti, glazbenoj školi…
provesti vrednovanje? Prisjetimo se još jednom da su mnogi
zagrebački domovi stradali, a u njima su stradali i glazbeni
instrumenti. Učenici ne mogu ostvariti svoje pune potencijale u
neadekvatnim radnim uvjetima.
Osmo, iako je teško povjerovati, još ima škola koje nemaju
eDnevnike, već kao evidenciju rada imaju papirnate dnevnike i
imenike. Ako učitelji vrednuju od kuće, kad će učenicima upisati
ocjene?
Zbog svega navedenog želimo izraziti zabrinutost i apelirati
na Vas da date smjernice i preporuke Ministarstvu znanosti i
obrazovanja, a sve u svrhu zaštite prava djece u školama u
Republici Hrvatskoj.
S poštovanjem,
Mreža Nastavnici organizirano."