
Kada će u Hrvatskoj vlakovi postati brži od konja? Ministarstvo otkrilo ambiciozan plan
O početku koji će željeznicu iz 19. stoljeća dovesti u 21., reporterka Kristina Čirjak za RTL Danas razgovarala je s državnim tajnikom u Ministarstvu prometa
Velika ulaganja u modernizaciju željeznice. Trenutačno se ulaže dvije milijarde eura kako se od Zagreba do Splita ne bi putovalo satima, a uskoro ide nabava desetak novih vlakova koji bi trebali juriti 160 kilometara na sat.
Gotovo pola stoljeća nije bilo važnijih projekata u željezničkom prometu, a ovo bi trebao biti novi iskorak. Grade se nove pruge, obnavljaju postojeće, kupuju novi vlakovi. Iz Vlade uvjeravaju bit će ovo desetljeće ulaganja u pruge. Unatoč sporosti željeznica, iz Ministarstva prometa tvrde kako broj putnika raste.
O početku koji će željeznicu iz 19. stoljeća dovesti u 21., reporterka Kristina Čirjak za RTL Danas razgovarala je s državnim tajnikom u Ministarstvu prometa Žarkom Tušekom.
Ima li spasa Hrvatskim željeznicama?
Pa sigurno da spasa Hrvatskim željeznicama ima i velike su stvari napravljene već u godinama koje su iza nas. Pogotovo ono što se u ovom trenutku investira u hrvatsku željeznicu, u našu mrežu željeznica, što regionalnih što velikih pruga, i obnovu flote i obnovu infrastrukture u svakom segmentu. Veliki su pomaci napravljeni, kao što sam i rekao danas ovdje na ovoj konferenciji gotovo dvije milijarde eura U ovom trenutku imamo aktivnih projekata u hrvatskoj željeznici. Jedna perspektiva u narednih nekoliko godina pet, šest, sedam godina i još gotovo šest milijardi eura projekata. Zapravo, bit će potrebno novaca koliko će biti potrebno jer je temeljna premisa rada aktualnog Ministarstva i Vlada Republike Hrvatske, kada govorimo o kontekstu razvoja prometne infrastrukture da je došlo uistinu vrijeme za željeznicu, da je željeznica u svakom segmentu, u segmentu putničkog prijevoza, u segmentu cargo prijevoza, u segmentu povezivanja cargo prijevoza i naših luka i jačanja gospodarstva u cijelosti, potpuni fokus prioriteta našeg Ministarstva i Vlade Republike Hrvatske. I bit će potrebno novaca koliko će novaca biti potrebno kako bi hrvatski građani i hrvatsko gospodarstvo doista imali željeznicu kakvu zaslužujemo. U ovom trenutku se niz projekata na međunarodnim koridorima završavaju, završavaju se projekti prema Mađarskoj. Veliki su natječaj ispred nas Hrvatski Leskovac, Karlovac, Dugo Selo Novska. Samo ta dva natječaja gotovo milijardu eura. Pred ugovaranjem smo novog ugovora s kompanijom Končar i nabavkom 13 novih vlakova. Budžet od nekoliko stotina milijuna eura u perspektivi ispred nas za nabavku još novih vlakova, razvijamo baterijske vlakove, elektro baterijske vlakove. Pred nama je prototip vlaka na vodi. Tako da mi se prekrasne stvari za hrvatsku željeznicu u svakom segmentu, kako bi ona bila održiva konkurentna, socijalno dostupna ekološka, samo je sama po sebi, a obzirom da je željeznica generalno trend razvoja prometne fakture u Europi i svijetu zbog svoje ekološke održivosti. Možemo se veseliti lijepim godinama ispred nas.
Kada će to putnici vidjeti u praksi, kada će se konačno brže voziti od točke A do točke B?
Pa putnici to i danas vide. Važno je za reći da unatoč svim problemima i izazovima je razvoj infrastrukture i velikih zatvora, budući da se željeznička infrastruktura velikim dijelom obnavlja po zatvorima i obnavljamo pruge po kojima je i za vrijeme obnove vozimo, što gospodarske promjene, što putnički promet, pa zbog toga na neki način postaje, problem je s voznim redovima sa s dostupnošću, pa i s dužinom prometa, ali ljudi to osjećaju i ljudi shvaćaju da se trend željeznice diže da se ona razvija. Budući da smo samo godinu dana unatrag povećali broj putničkog prijevoza za 800 tisuća putnika na razini godine. U proteklih nekoliko godina gotovo pet milijuna putnika više na Hrvatskim željeznicama. Naravno da je tome tako i zbog toga što Vlada Republike Hrvatske. Naše Ministarstvo podupire besplatni prijevoz učenika, srednjoškolaca, studenata, umirovljenika. Pokušavamo neke ljude zadržati na željeznici dati im jednu perspektivu.
Koji su rokovi? To je ono što gledatelje najviše zanimaju
Rokovi su nekoliko godina ispred nas. Ako gledamo iz pozicije gdje smo danas u narednih četiri do pet godina u velikom dijelu, pogotovo prigradskih prometa i regionalnog prometa, željeznica će biti obnovljena. Koridore mislimo završiti u narednih sedam do osam godina, maksimalno deset godina Hrvatska će imati željeznicu kakve imaju konkurentne i razvijene zemlje na zapadu.
















