
Crne pantere će vas podsjetiti na sve grijehe američkih struktura moći

Nabijen političkim i ideološkim tenzijama,
Prošle godine je film o legendarnom suđenju Čikaškoj sedmorici podsjetio da ni SAD, koji se diči zagovaranjem demokratskih vrijednosti i sloboda, nije bio otporan na pokušaje političkih likvidacija ideoloških neistomišljenika u maniri komunističkih totalitarista. Dok se
Zanimljiv je podatak da je film režirao i snimio za tako veliki studio kakav je Warner Bros. Shaka King, redatelj i potpuni neznanac u Hollywoodu koji je prije toga snimio tek jedan, malo poznati dugometražni igrani film
King je rekao u razgovoru za Deadline da je primarni razlog zašto je želio snimiti film bio da ispravi neistine da su članovi Stranke crnih pantera obični teroristi te da pomakne fokus s njihove militantne politike na njihovu cjelovitu viziju poboljšanja svijeta kroz socijalne mjere poput besplatne zdravstvene zaštite, besplatnih obroka i pristupa dobrim stanovima za život. Stranka je također zagovarala besplatnu pravnu pomoć i obrazovanje za zajednicu, što su sve aktualne politike oko kojih se i danas lome koplja u SAD-u. Film je istovremeno relativno aktualan i kao postprotestni fenomen nakon prošlogodišnjih masovnih prosvjeda i nemira protiv policijske brutalnosti i rasizma "Crni životi vrijede" (
Reputacija nasilne organizacije
Savezni istražni ured (FBI) 1967. godine aktivirao je kontraobavještajni program poznat kao "COINTELPRO" s namjerom "neutraliziranja crnačkih nacionalističkih skupina koje promiču mržnju", poznat po kontroverznim, tajnim, ilegalnim operacijama nadzora, infiltriranja, nelegalnoj uporabi sile, likvidacijama, optuživanju za lažne zločine i rušenju progresivnih političkih organizacija. Tadašnji šef FBI-ja, J. Edgar Hoover (u filmu ga je dosta dobro utjelovio legendarni Martin Sheen), izjavio je da su Crne pantere najveća prijetnja nacionalnoj sigurnosti te je kasnije postao simbol zlouporabe položaja i moći. Film sugerira da je Hoover označio mladog marksističko-lenjinističkog aktivista i revolucionarnog socijalista, Freda Hamptona, kao potencijalnog crnog Mesiju čiji bi uspon mogao dovesti do neželjenog ujedinjenja komunista, antiratnih grupa i Nove ljevice te tako narušiti trenutačno stanje i neravnopravnu distribuciju moći.
Hoover je predstavljen kao odbojni, iskvareni, rasistički, autoritarni tip ličnosti koji vuče konce iz pozadine i spreman je upotrijebiti sve legalne i nelegalne metode u ostvarivanju svojih ciljeva. Jedan od autora priče rekao je za Decider da su uzeli umjetničku slobodu i pretpostavili bez konkretnih i čvrstih dokaza njegovu umiješanost u oružani pretres specijalne jedinice Hamptonova stana u kojemu je potkraj 1969. ubijen Hampton zajedno s Markom Clarkom, godinu dana i osam mjeseci nakon ubojstva Martina Luthera Kinga Jr. Kako piše Democracy Now, policija je tvrdila da su Crne pantere prve zapucale, ali naknadni dokazi i najnoviji dokumenti otkrivaju da je Hoover bio svjestan i izravno uključen u pretres s tragičnom kulminacijom, kao i kasnije zataškavanje. Tako se na kraju pokazalo da nagađanja autora priče i scenarija filma ipak nisu netočne.
Juda i crni Mesija
Naravno, iako je temeljen na istinitim događajima i povijesno gledano je u osnovi uglavnom točan, film nije dokumentarac, niti to pretendira bit. Činjenice su prilagođene fikcionalnom mediju, izmišljeni su dijalozi, dramatizirani prizori i događaji kako bi film istovremeno bio estetski privlačan i zabavan, ali isto tako učinkovit, dojmljiv i utjecajan. Crne pantere su prikazane dosta nijansirano, kao jedan od kontrakulturnih pokreta koji je bio više od militantnog stila obilježenog crnim beretkama, nošenjem oružja i borbenim govorima. Dok s distance promatra upitne metode, odluke i ideologiju, gledatelj ima dovoljno prostora za suosjećanje s njihovim osobnim pričama, motivima i ciljevima.
Izvrstan glumac Daniel Kaluuya, koji mi je ostao u sjećanju po vrlo dobrom hororu o sustavnom rasizmu Bježi! (
U srži koncipiranja filma nalaze se uporne dihotomije zla i dobra, od konflikta FBI-ja i Crnih pantera, preko crnog spasitelja i njegova Jude, pa sve do etičkih načela poput izdajništva i časti ili egoizma i altruistične požrtvovnosti. King je solidan u njihovoj realizaciji, ali se film, za mene osobno, nikako ne uspijeva izdići u nešto zanimljivije od relativno dobre, ali opet prosječne, neujednačene povijesne drame. Zašto je tome tako, čak i uz priznanje da posjeduje neke jako dobre filmske segmente i da je fotografija izvrsna? Tim više što su kritičari u pravilu oduševljeni filmom, pa na IMDB-u drži ocjenu 7,7, a na Rotten Tomatoes čak 96%.
Nekoliko je razloga. Nakon gledanja ostaje dojam da bi film bio bolji i čvršći da je bio manje ambiciozan u širini priče, tj. da je bio usmjereniji na detaljniju razradu odnosa O'Neala i Hamptona, slično kako je to napravljeno, primjerice, u kriminalističkoj drami


















