
Zašto Vlada isključuje građane i civilno društvo iz predsjedanja Unijom?

Predsjedanje Europskom unijom predstavlja svojevrsni maturalni ispit za svaku novu državu članicu te je za uspješno predsjedanje ključna kvalitetna priprema i široko uvezivanje svih raspoloživih ljudi, organizacija i sektora. No umjesto da Vlada građane i građanke prepozna kao aktere, oni su, strahuju organizacije civilnog društva, na putu da kao i prilikom ulaska RH u EU budu opet samo voajeri.
Hrvatska će predsjedanje EU-om, podsjetimo, preuzeti 1. siječnja 2020. godine na šest mjeseci. Vlada je tek sredinom travnja 2019. obznanila Akcijski plan za hrvatsko predsjedanje EU-om. Njime se definiraju sadržaj predsjedanja, logistika, ljudski resursi i plan održavanja važnih sastanaka. Tijekom presjedanja u Hrvatskoj će biti održano oko 30 događaja na visokoj razini, veliki summit predsjednika država i vlada, 20 neformalnih vijeća ministara i konferencija te četiri velika događaja koje će provesti Sabor.
Međutim, taj Akcijski plan nema razrađen način uključivanja različitih dionika u proces predsjedanja i sukreiranja prioriteta javnih politika za vrijeme njegova trajanja, upozorila je ne samo javnost, nego i pismom premijera Andreja Plenkovića platforma za međunarodnu građansku solidarnost Hrvatske CROSOL. Riječ je o 27 udruga iz različitih područja djelovanja i različitih dijelova Hrvatske, koje su aktivne u području međunarodne razvojne suradnje i humanitarne pomoći.
Kao ključne nedostatke Vladina Akcijskog plana ističu
''nepostojanje razrađene strukture i metodologije uključivanja
različitih dionika u proces predsjedanja i sukreiranja prioriteta
javnih politika za vrijeme njegova trajanja, posebice građana i
organizacija civilnog društva''.
Također, ovaj je dokument prvenstveno usmjeren na logistička i kadrovska pitanja vezana uz predsjedanje, a gotovo se uopće ne bavi sadržajem predsjedanja, odnosno javnim politikama koje su od interesa za Republiku Hrvatsku i ostale države članice Europske unije.
''Smatramo da bi Akcijski plan trebao sadržavati smjernice i okvirne prioritete Republike Hrvatske u pogledu definiranja dnevnog reda predsjedanja Vijećem Europske unije, kako bi bili jasno vidljivi ciljevi i rezultati koje Republika Hrvatska želi ostvariti prilikom predsjedanja te kako bi se osigurala koherentnost i usklađenost različitih dionika koji sudjeluju u procesu'', poručuje CROSOL.
Stoga se zalažu za otvoren, pravedan i inkluzivan proces predsjedanja Vijećem Europske unije u kojem će sudjelovati svi zainteresirani dionici, uključujući organizacije civilnog društva i poručuju: ''Očekujemo od Vlade Republike Hrvatske da u skladu s principima dobrog upravljanja osigura veću razinu otvorenosti i transparentnosti procesom predsjedanja te da definira jasne strukture, procese i mehanizme kroz koje se građani i organizacije civilnog društva mogu uključiti u proces predsjedanja''.
S druge strane, valja spomenuti i da još uvijek nije jasno kako Vlada kani iskoristiti neke od programa europske prijestolnice kulture (EPK) Rijeka i kreirati zajedničke programe te dodatno promovirati Rijeku kao EPK 2020.
Iz Ministarstva vanjskih i europskih poslova, koje predstavlja središnje tijelo zaduženo za pripreme i organizaciju događaja u Hrvatskoj za vrijeme predsjedanja Vijećem EU, poručeno je da će prioriteti Hrvatske biti finalizirani uoči našeg predsjedanja. S obzirom na taj rok smatraju da je tu moguće provesti raspravu u kojoj će svi sudionici civilnog društva, ministarstava, vlada i drugih institucija moći dati svoj doprinos.
Za manje od godinu dana trebala bi postati srce Europe, a u NSK vladaju kaos i prašina
Međutim, pokazalo se da proces predsjedanja Vijećem Europske unije predstavlja velik izazov čak i za one zemlje koje već imaju prethodno iskustvo predsjedanja, a za mnoge građane predsjedanje je nešto što se odvija na apstraktnom nivou.
''Velik dio njih čuje za tu temu tek kad prometne gužve u
njihovim glavnim gradovima postanu nemoguće zbog državničkih
posjeta i svih događanja koja se odvijaju u periodu
predsjedanja'', upozoravaju iz CROSOL-a, koji već mjesecima
diljem Hrvatske održava konzultacije s građanima i građankama oko
prioriteta RH u predsjedanju EU.
Priručnik kao vodič sadrži informacije o tome što je Vijeće Europske unije, koje su njegove zadaće i uloge te na koji se način rad ovog tijela razlikuje od drugih važnih institucija Europske unije. Prikazani su i primjeri uspješnih predsjedanja drugih država članica te informacije o potencijalnim izazovima s kojima se predsjedavajuće države susreću.
Unutar njega se nalazi i sažetak programa predsjedavajućeg trija Rumunjska-Finska-Hrvatska kojim su definirani njihovi strateški prioriteti. Vodič je, ističu iz CROSOL-a, namijenjen široj javnosti, odnosno svima onima koje zanima tema predsjedanja te je stoga u njemu na svima razumljiv način objašnjena uloga organizacija civilnog društva, medija i građanstva u predsjedanju te načini na koji se u njega moguće uključiti. Mogao bi biti od pomoći i Vladi, u najmanju ruku kao kvalitetna skripta za pripremu maturalnog ispita.
















