Nakon što smo objavili tekst o
novom prijedlogu Zakona o odgoju i obrazovanju na kojeg
su reagirali učitelji
zbog, kako tvrde, sporne
odredbe prema kojoj će biti tek treći na listi prednosti i
stručnosti pri zapošljavanju i javljanju na natječaje za posao
učitelja predmetne nastave osnovne škole, oglasilo se i
Ministarstvo znanosti i obrazovanja.
„Za početak, po prvi put u 20-ak godina, uvodi se red u
zapošljavanje učitelja, pa se tako i prvi put prepoznaju učitelji
RN s pojačanim predmetom u Zakonu. Ne mogu imati jednaki položaj
oni koji su u svojem obrazovanju stekli od 30 do 80 ECTS bodova,
kao i oni koji su stekli od 150 do 300 ECTS bodova u određenoj
struci.
Pojednostavljeno, oni koji su 3 do 6 puta manje stručnih predmeta
položili tijekom svog obrazovanja, ne mogu biti izjednačeni na
listi prvenstva. Također, treba ponovno istaknuti Zakon će
urediti buduće natječaje, a ne djelovati retroaktivno“, poručuju
iz ministarstva.
Iz Ministarstva su priložili i pismo potpore Zakonu od strane
Mreže Nastavnici Organizirano kojeg objavljujemo u cijelosti:
"Referiramo se na 105. sjednicu Vlade RH održanu 5. srpnja
2018. godine, na kojoj je ministrica Divjak
člankom 29. predložila i uvrstila izmjene u postojeći Zakon o
odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi (članak 105,
stavak 6), prema kojima se kadar s učiteljskih fakulteta s
pojačanim nastavnim predmetima i modulima prilikom javljanja na
natječaj za posao u predmetnoj nastavi u osnovnoj školi rangira
kao treći na listi za zapošljavanje, iza profesora odnosno
magistra odgovarajućeg predmeta.
Podupiremo taj prijedlog, jer smatramo da je krajnje vrijeme
da se uvede red i odredi točan redoslijed zapošljavanja ovisno o
tome koje je struke i koje kompetencija ima kandidat na
natječaju.
Studij razredne nastave s pojačanim nastavnim predmetom ili
modulom daje osobi kompetencije za rad u predmetnoj nastavi, to
nipošto nije sporno, ali nije u redu da netko tko je u sklopu
studija stekao između 44 i 85 ECTS bodova iz predmeta za koji se
natječe bude ravnopravan osobi koja je tijekom studiranja istoga
predmeta prikupila u pravilu između 150 i 300 ECTS bodova.
A to je dva do pet puta više!
Osobe sa završenim studijem razredne nastave s pojačanim
nastavnim predmetom ili modulom jesu stručne za predavanje svoga
pojačanog predmeta ili modula, ali prednost pri zapošljavanju
treba biti na strani profesora odnosno magistara edukacije
predmeta, a učitelje razredne nastave odnosno magistre primarne
edukacije zapošljavati tek ako se na natječaj nije javio profesor
odnosno magistar edukacije traženog predmeta.
Njihove kompetencije za rad u predmetnoj nastavi, kao što smo
prethodno spomenuli, nitko ne spori, no nerijetko se iz redova
učitelja razredne nastave s pojačanim predmetom može čuti kako bi
upravo oni trebali imati prednost pri zapošljavanju jer mogu
raditi i u predmetnoj i u razrednoj nastavi, stalno ili na
zamjenama, u redovnoj nastavi ili produženom boravku.
Također to potkrepljuju većim brojem odslušanih i položenih
metodika – no, ne nalazimo nikakvu vezu između, primjerice,
metodike nastave TZK i predavanja matematike.
Nadalje, uvjereni smo da izjednačenost tzv. pojačanih
učitelja RN s predmetnim učiteljima u vrlo nepovoljan i
neravnopravan položaj na natječajima stavlja upravo učitelja sa
završenim stručnim studijem traženog predmeta i bitno mu
ograničava zapošljivost, premda je po stečenim znanjima i
kompetencijama bolji kandidat za radno mjesto učitelja predmetne
nastave.
Kolege koji već rade na radnom mjestu predmetnog učitelja
trebaju na tom radnom mjestu i ostati, ali za sva nova
zapošljavanja pozdravljamo ovaj prijedlog izmjena Zakona o odgoju
i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi. Trebalo ih je odavno
donijeti!"