
Zapad se trese zbog kineske dominacije nad 'tržištem budućnosti': SAD povukao prve poteze, u igru uključio Pentagon i saveznika iz Azije

Između Kine i njezinih trgovinskih partnera već dulje vrijeme traje nadmudrivanje u procesu odupiranja moćnoj kineskoj trgovini. Ovisnosti o Kini posebno muči EU koji pokušava balansirati između samodostatnosti i jeftine proizvodnje, a ni SAD - glavni europski saveznik - ne gleda blagonaklono na unosne kineske projekte u Europi.
U eskalaciji napetosti Peking, pak, ima moćan as u rukavu - gotovo monopolistički položaj u rudarstvu i preradi širokog spektra kritičnih minerala, navode Joris Teer, strateški analitičar u Haškom centru za strateške studije, i Chris Miller, izvanredni profesor na Sveučilištu Fletcher School, Sveučilište Tufts, u svojoj analizi za Politico na ovu temu.
Odluči li Kina iskoristiti svoju moćnu poziciju na tržištu kritičnih rijetkih minerala kao strateško oružje u trgovinskom ratu, to bi moglo imati goleme ekonomske posljedice. Zapadne zemlje u tom bi slučaju morale uložiti velike napore kako bi financirale i izgradile alternativne lance opskrbe.
Čak 90 posto svjetskih kapaciteta
Nedavno najavljena istraga EU-a o kineskim subvencijama za električna vozila (EV) ilustrira snažnu ulogu Kine u ključnim lancima vrijednih minerala. Kada je riječ o električnim vozilima, Kina kontrolira velik udio lanca - od rudarenja do rafiniranja, prerade, izrade baterija, do proizvodnje vozila. Čak i električna vozila proizvedena u inozemstvu obično zahtijevaju minerale rafinirane u Kini ili u kineskim tvrtkama. A kako potražnja za mineralima raste zbog energetske tranzicije, tako raste i utjecaj Pekinga.
Može li Kina iskoristiti tu svoju poziciju kao sredstvo prisile?
Zapravo, već jest. Početkom 2010-ih, Peking je japanskim tvrtkama nametnuo neformalna ograničenja na prodaju rijetkih metala, zbog sporova oko otoka Senkaku - kojima Japan upravlja, ali Kina na njega polaže pravo. Peking je nedavno nametnuo i režim izdavanja dozvola za izvoz galija i germanija, dva minerala potrebna u elektronici, gdje dominira proizvodnjom.
Tržišni položaj Kine u ovom segmentu stvara iznimne rizike. Minerali, naime, nisu ključni samo za zelenu tranziciju i digitalizaciju, već su i sastavni dijelovi svih vitalnih sektora. Uzmimo za primjer skupinu rijetkih minerala, njih 17, koji se koriste u proizvodnji uređaja kao što su srčani stimulatori, MRI uređaji, dronovi, borbeni zrakoplovi, vjetroturbine i tvrdi diskovi. Kina posjeduje 90 posto svjetskih kapaciteta rafiniranja rijetkih elemenata koji su ključni u proizvodnji trajnih magneta velike snage, a koriste se gotovo u svemu, od električnih vozila do iPhonea.
Ili kobalt, ključni mineral u mnogim tehnologijama baterija. Dvije trećine svjetskog kobalta iskopava se u Demokratskoj Republici Kongo, ali ti su rudnici većinom u vlasništvu Pekinga, a rafinacija se često odvija u Kini. Peking ima jaku poziciju i u materijalima poput galija i germanija - proizvodi 97 posto svjetskog galija i 68 posto svjetskog germanija koji se koriste za proizvodnju respiratora, defibrilatora i električnih motora, kao i elektronike.
Mogućnosti za Zapad
Rusko manipuliranje plinskim tržištem 2022. pokazalo je da je tobožnja uzajamno korisna međuovisnost daleko od jamstva trgovinskog mira. Poremećaji u opskrbi mineralima, međutim, mogu uzrokovati još veću štetu. I dok su zapadni političari to dobro identificirali kao rizik, napredak u rješavanju ovisnosti o kritičnim mineralima je ograničen. EU zaostaje za Japanom i SAD-om. Najveći je izazov u tome što privatne tvrtke po prirodi stvari gledaju kupovati najjeftinije minerale dostupne na tržištu, a monopolistički položaj Kine omogućuje joj da za neke materijale postavlja cijene kojima može onemogućiti svoje konkurente u nastojanju da stvore održiva poduzeća. Kad god se čini da konkurent osvaja tržišni udio, Kina je sposobna preplaviti tržište i tako uzrokovati rušenje cijene. Ne postoji svjetska antimonopolska agencija koja bi nadzirala takvu tržišnu moć.
Kineske prednosti nisu geološke, već političke. Kineske tvrtke, naime, imaju koristi od jeftinih zajmova banaka u državnom vlasništvu; slabi ekološki standardi znače jeftiniju proizvodnju; a pekinška državna poduzeća pretražuju svijet desetljećima kako bi zaključala rudarske koncesije. Zapad, s druge strane, ima mogućnosti. Tranzicija zelene energije i digitalizacija stvaraju novu potražnju koja bi se mogla usmjeriti na potporu rudarstvu i rafiniranju u pouzdanim zemljama. Sve ovisi o tome hoće li vlade stvoriti političke uvjete kako bi drugi dobavljači kritičnih materijala mogli postati i financijski održivi opskrbljivači.
Japanska i američka vlada riješile su to na način da su podržale potragu za alternativnim izvorima opskrbe. Japanska organizacija za metale i energetsku sigurnost uložila je, primjerice, u australsku tvrtku Lynas kako bi osigurala zadovoljenje velikog udjela japanskih potreba za rijetkim mineralima. SAD se Pekingu suprotstavio kroz svoj Zakon o smanjenju inflacije, koji u proizvodnom lancu električnih vozila onemogućava porezne olakšice tvrtkama koje koriste komponente ili materijale od "stranih subjekata koji izazivaju zabrinutost" - poput Rusije ili Kine. Ponovnim otvaranjem rudnika Mountain Pass u Kaliforniji, SAD je također vratio zemlju s 'nula posto globalnog rudarenja rijetkih metala' iz 2011. na 16 posto u 2020., uz podršku programa Pentagona za jamčenje obrambene proizvodnje.
Nedavni posjet američkog predsjednika Joea Bidena Hanoiu i potpisivanje sporazuma za olakšavanje ulaganja u rezerve rijetkih minerala u Vijetnamu naglašava ozbiljnost s kojom američka diplomacija pristupa postizanju veće sigurnosti minerala. Vijetnam se nalazi na drugom najvećem poznatom nalazištu rijetkih minerala i također namjerava uzburkati kineski monopol rafiniranja i proizvodnje magneta.
POGLEDAJTE VIDEO: Posjetili smo stoljetni rudnik koji je nova turistička atrakcija u istri i razgovarali s njegovim bivšim radnicima
Oslanjanje na zemlje partnere
EU tek treba postići slične uspjehe. Trenutačno je u procesu postavljanja pogona za proizvodnju trajnih magneta u Estoniji, ali moguće je napraviti i više od toga. Primjerice, prilikom osmišljavanja natječaja voditi računa o geopolitičkim rizicima koje nosi suradnja s pojedinim zemljama. Nedavni primjer su zemlje koje imaju izlaz na Sjeverno more, a nastoje iskoristiti energiju vjetra na pučini, za što su im potrebne vjetroturbine. Kako su za njihovu proizvodnju potrebni trajni magneti na bazi rijetkih minerala, EU se u tom dijelu pojačano oslonila na magnete proizvedene u Kini, umjesto da je pronašla način kako se suprotstaviti monopolističkom položaju Pekinga.
Uz najavljenu istragu EU-a o kineskim subvencijama za električna vozila, bilo bi potrebno naručiti službene studije koje bi pomogle razumjeti i riješiti tržišnu distorziju u cijelom lancu ključnih sirovina koje se rudare ili rafiniraju u Kini. U skladu s tim, Zakon o kritičnim sirovinama EU-a poziva zemlje članice da uspostave promatračnice sirovina za praćenje ovisnosti i to je dobar prvi korak.
Ali napredna gospodarstva - a posebno EU - trebaju bolje mehanizme i postavljanje
















