FATALAN PROPUST? /

Air India prije šest godina dobila jezivo upozorenje: Da ga nisu ignorirali, 260 ljudi možda bi preživjelo

Ožalošćeni članovi obitelji žrtava izražavaju svoju tugu i frustraciju zbog sve većih nejasnoća oko toga kako je dovod goriva u zrakoplov bio isključen nekoliko sekundi prije katastrofe

VOYO logo
VOYO logo

Air India je bila upozorena na pogrešno postavljene sklopke za gorivo više od šest godina prije nesreće u kojoj je poginulo 260 osoba, otkriveno je u subotu.

Sklopke isključene ubrzo nakon polijetanja

Istražitelji trenutno istražuju kako su dvije sklopke za gorivo u pilotskoj kabini zrakoplova Air India Flight 171 bile isključene ubrzo nakon polijetanja, što je rezultiralo katastrofalnim gubitkom snage i padom zrakoplova, piše Daily Mail. Zbog mehanizma zaključavanja sklopki, piloti su ih morali podići kako bi ih prebacili u drugu poziciju. No, preliminarno izvješće indijskog Ureda za istrage zrakoplovnih nesreća (IAAB) navodi kako je još u prosincu 2018. Američka Savezna zrakoplovna uprava (FAA) upozorila avioprijevoznike da su na nekim zrakoplovima Boeing 737 sklopke za gorivo postavljene "s deaktiviranom funkcijom zaključavanja".

"Ako je funkcija zaključavanja deaktivirana, sklopka se može prebacivati između dvije pozicije bez potrebe za podizanjem, čime se povećava mogućnost nehotičnog prebacivanja", upozorila je FAA u svom posebnom biltenu o plovidbenoj sposobnosti.

FAA je preporučila avioprijevoznicima da pregledaju te sklopke, uključujući i provjeru "može li se sklopka za kontrolu goriva prebaciti između dvije pozicije bez podizanja".

Air India je sugerirala da ti pregledi nisu obavljeni jer je FAA-in bilten bio "savjetodavan, a ne obvezan". Izvješće također ističe da su zapisi o održavanju zrakoplova pokazali da je modul kontrole gasa – dio kabine koji uključuje dvije sklopke za gorivo – zamijenjen 2019. i 2023. godine.U oba slučaja zamjena nije bila povezana sa sklopkama, a u posljednje dvije godine nisu zabilježeni nikakvi kvarovi. Glasnogovornik Air Indije izjavio je: "Air India izražava sućut obiteljima i svima pogođenima nesrećom AI171. Nastavljamo u potpunosti surađivati s Uredom za istragu zrakoplovnih nesreća i ostalim nadležnim tijelima dok istraga traje.“

Obitelji žrtava frustrirane

U međuvremenu, ožalošćeni članovi obitelji žrtava izražavaju svoju tugu i frustraciju zbog sve većih nejasnoća oko toga kako je dovod goriva u zrakoplov bio isključen nekoliko sekundi prije katastrofe. Izvješće IAAB-a otkrilo je kako su se neposredno nakon polijetanja obje sklopke za kontrolu goriva na Boeing 787 Dreamlineru prebacile u poziciju "isključeno", čime su motori ostali bez goriva, što je dovelo do potpunog gubitka pogonske snage.

Na snimci iz pilotske kabine jedan je pilot upitao drugog zašto je isključio dovod goriva – na što mu je ovaj odgovorio da to nije učinio. Nekoliko trenutaka kasnije – bez dovoljno vremena za ponovno pokretanje jednog od motora – zrakoplov se srušio na medicinski studentski dom. Poginulo je 241 putnika i članova posade te 19 ljudi na tlu.

Jedini preživjeli bio je Vishwash Kumar Ramesh (40), poslovni čovjek iz Leicestera koji je sjedio na sjedalu 11A.

Dr. Mario Donadi, prijatelj dr. Prateeka Joshija, radiologa u bolnici Royal Derby koji je poginuo sa suprugom i troje djece, opisao je izvješće kao "šokantno" i "šamar u lice".

"Kako je moguće da tako trivijalna stvar poput deaktivirane sklopke dovede do tolikog gubitka života i snova?" rekao je za emisiju "Today" na BBC Radio 4.

Bhaval Shah, obiteljski prijatelj žrtve Kinal Mistry (24), rekao je: "Ako se te sklopke ne mogu lako isključiti i ako softverski kvar nije moguć, onda je to namjerno, zar ne? Dakle, riječ je o sabotaži ili samoubojstvu."

U izvješću na 15 stranica, IAAB usmjerava pažnju na dvije male sklopke za gorivo smještene odmah ispod ručica potiska u kabini. Zrakoplov star 12 godina, koji je letio prema zračnoj luci Gatwick, poletio je unutar dopuštenih težinskih granica, uključujući 54.200 kg goriva. No, tri sekunde kasnije, sklopke su naglo prebačene iz položaja "uključeno" u položaj "isključeno".

Istražitelji kažu da sklopke imaju sigurnosni mehanizam koji sprječava njihovo slučajno aktiviranje. Pilot ih mora povući prema gore prije prebacivanja. Dodatne zaštitne pregrade štite ih od slučajnih udaraca.

"Gotovo je nemoguće povući obje sklopke jednom rukom u jednom pokretu, što čini slučajno isključivanje vrlo malo vjerojatnim", rekao je jedan kanadski istražitelj zrakoplovnih nesreća za BBC, želeći ostati anoniman. Sklopke su isključene u razmaku od jedne sekunde, stoji u izvješću – što je okvirno vrijeme potrebno za prebacivanje jedne pa druge sklopke, dodao je američki stručnjak za zrakoplovstvo John Nance.

Jeziv trenutak opisan u izvješću

U izvješću se ističe jeziv trenutak kada pilot shvati da se dogodila ili katastrofalna pogreška, ili kvar, ili pak namjeran čin sabotaže.

"Na snimci iz kokpita jedan od pilota pita drugog: "Zašto si isključio?" Drugi odgovara da nije.

U znaku rastuće napetosti, pilotski sindikat tvrdi da "ton i smjer istrage sugeriraju pristranost prema pilotskoj pogrešci".

Kapetan Sam Thomas iz Udruge pilota Indije izjavio je kako je organizacija "iznenađena tajnovitošću oko istrage" te tvrdi da "nisu uključene odgovarajuće kvalificirane osobe".

Ministar civilnog zrakoplovstva Ram Mohan Naidu pozvao je javnost da "pričeka konačno izvješće“, dodavši: "Brinemo za dobrobit pilota, stoga nemojmo još donositi zaključke."

Imtiyaz Ali, čiji su brat, šogorica i njihovo dvoje djece poginuli, izrazio je razočaranje rezultatima: "Osim završnog dijaloga pilota, ništa u izvješću ne upućuje na pravi uzrok nesreće. Želimo znati što se točno dogodilo. To nam više neće promijeniti ništa, tugu nosimo svakodnevno. Ali barem želimo odgovore.".

Rafiq Dawood, čiji je sin Faizan Rafiq (25) poginuo nakon što se prije pet godina preselio u Veliku Britaniju, izjavio je:

"Ne razumijemo tehničke detalje. Znamo samo da smo izgubili sina."

Deepti Sawhney, koja je izgubila tri člana obitelji, rekla je za NDTV: "Istraga mora biti slobodna, poštena i transparentna. Uključeni su moćnici – Air India, Boeing – koji će se htjeti zaštititi. Obitelji moraju doznati istinu."

Badasab Syed (59), čiji su brat, šogorica i njihovo dvoje djece poginuli, rekao je:"Izvješće spominje da su piloti raspravljali tko je isključio gorivo i mogući problem sa sklopkom. Ne znamo što to znači. Je li se to moglo izbjeći?"

Piloti vratili sklopke, ali prekasno

Izvješće otkriva kako su neposredno prije nesreće piloti vratili sklopke u položaj "uključeno“ i dva su sustava pokušala ponovno pokrenuti motore. No bilo je prekasno – 11 sekundi prije udara jedan pilot šalje poruku: "Mayday, Mayday, Mayday."

Na temelju fotografija i dijagrama, u izvješću se opisuje kako je zrakoplov prvo udario u drveće i dimnjak, zatim se zabio u studentski dom Medicinskog fakulteta BJ i pet susjednih zgrada, manje od kilometar udaljenih od piste. Rep i stajni trap pronađeni su u jednoj od zgrada, a ostatak olupine bio je razbacan po površini od 300 x 120 metara.

Piloti, kapetan Sumeet Sabharwal (56), imao je 15.638 sati letenja, dok je Clive Kunder (32) imao 3.403 sata. Kunder je upravljao Dreamlinerom, dok ga je Sabharwal nadzirao – iako iz izvješća nije jasno tko je što rekao na snimci. Konačno izvješće očekuje se sljedeće godine. Boeing je poručio:"Naše misli su s obiteljima putnika i članova posade Air India Flight 171, kao i sa svima pogođenima na tlu u Ahmedabadu. Nastavljamo pružati podršku istrazi."

POGLEDAJTE VIDEO: Stručnjak za avionesreća analizira pad aviona u Indiji: 'Jedna stvar u istrazi je ključna'

VOYO logo
Pročitaj i ovo
VOYO logo
VOYO logo
Regionalni portali