
Što je smiješno u Majstorima i zašto publika ne hrli u kino na Vis À Vis?

Naš kritičar Anđelo Jurkas osvrnuo se na dva nova hrvatska filma.
Majstori (Dalibor Matanić)
Raditi dobru komediju, film koji po svom teorijskom opisu biva humorističkim djelom napravljenim s namjerom zabavljanja i nasmijavanja gledatelja, nije najlakši zadatak na svijetu. Znaju to mnogi iskusni filmaši. Pogotovo oni dokazani prijašnjim rezultatima.
Na ovim terenima takvom se titulom može ovjenčati jedino sjajni Vinko Brešan čije su populističke gorsko slatke komedije i karikiranja ovdašnjeg mentaliteta nerijetko polučile i kreativno i komercijalno (
Nečega sličnoga se u novom filmu nakanio dohvatiti ambiciozni zagrebački redatelj Dalibor Matanić čija je produktivnost prošlih godina znala polučiti vrlo dobrih djela (
//www.youtube.com/embed/cOgOoC4H_Is
Na terenu komedije bio njegov debitantski i najpopularniji film, no ovaj puta želio se oprobati i korak dalje, u slapstick komediji, tamo gdje dosada nije potencirao svoje filmske krakove i pokušaje. Ponavljanje, dakle, jedinog mu dosad komercijalno uspjelog kino hit filma, spomenute
Trojica muškaraca (Nikša Butijer - željezničar, Bojan Navojec - ribar, Goran Bogdan - majstor), bore se za naklonost vizualno neatraktivne, korpulentne domaćice Keke (osječka glumica Areta Ćurković koju je Matanić upotrijebio i otkrio za svoj
Matanić računa na momente u kojima će inteligentno pokušati podvaliti gledatelju što je smiješno u takvim situacijama i da će moći manipulirati njima. Ubacivanje hitova '80-ih svakako bi svojim naivnim karakterom trebalo glazbeno opremiti film i pripremiti ljude na laku komedijicu. Tim više jer se okupio cijelom niskom sjajnih glumaca kojima nije problem odraditi sjajne uloge, naravno uz dobar scenarij i dobrog redatelja kojem je rad s glumcima u svakom žanru primarna briga. Tako je ispalo da je Matanićeva ideja karikiranja, kričavosti i afektiranja svojih likova zapravo uništila svaku uvjerljivost i ta nasilna potreba svidjeti se ispada toliko pretjerano ulagivačkom da zapravo rezultira kontraefektom. Stvari koje su trebale biti smiješnima ne budu smiješne. A to je suicidom za nešto što tendira biti populističkom komedijom.
Silno važnu ulogu u Matanićevim filmovima imao je direktor fotografije Branko Linta na čiju se vizualnost Matanić dosta oslanjao pri kadriranjima, izgledu i formi svog filma, koje su počesto bili jedni od najboljih dijelova redateljeve filmografije.
Tu je ulogu nakon Linte preuzeo Vanja Černjul, jednako fascinantan vizualac čiji je rad na
Ocjena: 5/10
Vis À Vis (Nevio Marasović)
Sve je u ideji i sve je u konceptu. Ali baš sve. Preostaje samo kamera i naučiti stisnuti tipku 'Rec'. Kasnije smontirati snimljeno u narativno razumljivo cjelinu. Nikakvi budžeti nisu potrebni za dobar film. Samo malo ideologije, prijateljstva i ljudi koji vjeruju u to što rade.
To je taktika kojom se koristio mladi redatelj Nevio Marasović (
//www.youtube.com/embed/sV-qekrAoe8
To jest radu glumca i redatelja na ulozi i raspisu scenarija. Uz glavne role Janka Popovića Volarića (Glumac) i Rakana Rushaidata (Redatelj) i sporedna ukazanja Kreše Mikića i Darije Lorenci, Marasović je ispričao silno zabavan pogled na proces zbiljskog rada na ulozi i snimanju filma te sve potencijalne probleme koje ljudski faktor nosi. Kombinatorikom stvarnosti i fikcije, većim dijelom dijaloški centriran, zabačen u izoliranu sredinu kakvom se otok Vis čini za nelijetnih mjeseci, njegov 'vizavi' jedan je od ponajboljih novohrvatskih filmova.
Daleko odmetnut od trenda rađanja populističkih komedija ili žanrovskog dječjeg filma kao dominantnih pojava ili pokušaja stvaranja uspješnih trendova u domaćem filmu. Radi se o minimalističkom konceptu baziranom na glumcima (koji su redom sjajni), podosta improviziranom bez zadatih scenarističkih detalja. Riječ je o filmu koji se bazirao na zabavnim i manje zabavnim oglašavanjima nerazumijevanja i različitih perspektiva sagledavanja rada na ulozi.
Od sukoba na relaciji redatelj - glumac, sve do simpatičnog pomirujućeg kraja. Uz preklanjski
Ocjena: 8/10


















