
Oppenheimer remek-djelo? Ne znam baš. Dobar je, ali... Nisu bile potrebne ni one gole grudi napaljene komunistkinje

Sjećam se kako sam prije dosta godina, na kraju dokumentarnog serijala
Pa ipak, bio je to paradigmatski primjer ratnog zločina, devijacije ljudskog uma koju je gotovo nemoguće uvjerljivo braniti s nekog etičkog stajališta. Nesrazmjeran, upitne nužnosti, bez ikakvog razlikovanja vojnih i nevojnih ciljeva i radikalno zlonamjeran, posebice uzme li se u obzir da je lakonski odbačena demonstracija moći novog oružja na nekom nenaseljenom području te da su civili bili svjesno odabrana meta.
"Sada sam postao smrt, razarač svjetova", dramatično je izjavio otac čudovišne atomske bombe J. Robbert Oppenheimer, citiravši stih iz
Film Christophera Nolana
Karakterna kompleksnost Oppenheimera
Izbor Cilliana Murphyja za ulogu protagonista pokazao se kao savršen. Ne samo zbog prodornog pogleda njegovih velikih plavih očiju koje poput snajpera mogu naciljati metu i držati ju na nišanu bez treptanja, nego i zbog očiglednog talenta da iznese zahtjevnu ulogu teorijskog fizičara i erudita zainteresiranog za filozofiju, religiju, politiku i poeziju. Oppenheimer je uz to u javnim intervjuima pokazivao izrazitu sklonost dramatičnom stilu govora, pa je ponekad bio poetski nadahnut kao da iz njega izvire sam Charles Bukowski. No, ono što su mnogi interpretirali kao neodoljivi "šarm", može se činiti i kao neiskrenost, sredstvo manipulacije ili lažna grižnja savjesti.
Pogledajte samo njegovu neverbalnu komunikaciju tijekom slavnog govora "Sada sam postao smrt…" - taj ukočeni pogled usmjeren ravno i lagano prema dolje, što inače indicira podčinjenost ili osjećaj krivnje, upotpunjen na ključnim mjestima kratkim, umjetnim šmrcanjem i brisanjem nepostojećih suza vanjskim dijelom kažiprsta - ne budi li u vama taj prizor osjećaj nelagode sličan onome kakav se mogao osjetiti tijekom svjedočenja Amber Heard? Ne čini li vam se kao da prisustvujete trenutku sjajne glume prije nego li iskrene poniznosti i kajanja?
Nolan je već na samom početku filma sugerirao moralnu problematičnost Oppenheimerove ličnosti prikazavši epizodu iz studentskih dana na Cambridgeu, kada je kao dobar teoretičar i loš praktičar, pod utjecajem zavisti i ljubomore, poput zle kraljice u bajci, kontaminirao otrovom jabuku svog mentora Patricka Blacketta. Međutim, Nolan je izostavio nezgodan dio da su ga njegovi utjecajni tatica i mamica spasili od izbacivanja s fakulteta i ozbiljnih kaznenih posljedica, ali je pritom i izmislio cijeli dio s njegovim idolom Nielsom Bohreom u kontekstu trovanja radi filmske priče.
Isti taj čovjek, koji je pokušao otrovati svog mentora, bio je vođa ekipe koja je zaslužna da je SAD prva država na svijetu koja je sama na sebe bacila atomsku bombu ugrozivši tim činom vlastiti narod. I ne samo to, nego pritom nije bila u potpunosti sigurna (iako su izračuni ukazivali da je vjerojatnost apokaliptičnog scenarija gotovo ravna nuli) da neće zapaliti atmosferu i uništiti svijet, a država je u velikoj zavjeri namjerno lagala o naravi eksperimenta s pripremljenom službenom verzijom priče za naivce nesvjesne što se zaista dogodilo.
Koliko lud moraš biti da tako nešto napraviš? Ili jednostavno bezobziran? Možda nije stvorio čudovište, jer atomska bomba ne može odlučivati i nema slobodu izbora, ali je napravio nešto monstruozno. Naravno, reći će apologeti, tu je neizostavan kontekst rata, strah da nacisti neće prvi razviti atomsku bombu. No, sve se to čini kao obična racionalizacija nemarnosti i nepromišljenosti, ako već ne promicanje teorijskog ofenzivnog realizma prema kojemu države nastoje sebično maksimalizirati moć u strahu od drugih država unutar anarhičnog svjetskog poretka.
Unutarnja borba savjesti i klasični realizam
Moguće je da će se iduća tvrdnja na prvu doimati bogohulno, budući da su tehnika snimanja i distanciranje od digitalno generiranih slika (CGI) bili toliko slavljeni tijekom promocije filma, no u odnosu na posljednje Nolanove filmove
Kadrovi se izmjenjuju brzim rezovima, kako unutar istog prostorno-vremenskog prizornog zbivanja, tako i između prizornih situacija različitih prostornih koordinata i vremenskih trenutaka. Nolan pritom gledatelju daje malo vremena za razmišljanje. Bombardira vas informacijama, imenima, vezama, sugestijama, slikama prošlosti, sadašnjosti i budućnosti. Kao što već pogađate, nelinearno izložena priča je poprilično složena i ambiciozna. Možda i previše ambiciozna, zbog čega pate određeni njezini segmenti poput, primjerice, plošno i dosadno portretiranih afera sa ženama. Kad smo već toga, čemu one gole sise komunistkinje Jean Tatlock koja se napali na Oppenheimerovo citiranje
Usprkos tome što priča posjeduje nekoliko slojeva te zahtijeva prilično dobro poznavanje stvarnih događaja i konteksta, mogla bi se posložiti vrlo linearno - od ranih Oppenheimerovih dana do testa nuklearne bombe "Trojstvo" i potom sve do saslušanja Oppenheimera na kojem je postao predmetom "lova na vještice" i izgubio sigurnosnu dozvolu zbog osvetoljubivosti Lewisa Straussa, višeg člana Komisije za atomsku energiju SAD-a, te saslušanja samog Straussa u Senatu.
Objektivno gledano, Nolanov film je zaista tehnički i izvedbeno vrlo dobar kao audio-vizualno jedinstvo, tako da su dizajn zvuka i glazba jednako pažljivo uzeti u obzir, stvoreni, izraženi i neodvojivo povezani s vizualnim aspektom filma. Prije svega su učinkoviti u poticanju osjećaja napetosti, iščekivanja i nekakvog neodređenog intelektualnog divljenja, što eruptira do vrhunca dva puta tijekom filma - pri kulminaciji testa eksplozijom atomske bombe (pomalo antiklimaktično, iako zanimljivo s obzirom na to da je primarni fokus na reakcijama prisutnih, a sekundarno na realnom prikazu same eksplozije) i pri kraju karakternom eksplozijom Straussa koju je Robert Downey Jr. genijalno aktivirao poput Jacka Nicholsona u
Pa ipak, neovisno o impresivnosti, izvrsnoj glumi, glazbi i korištenju zvuka, cjelokupni dojam filma nakon prvog gledanja na mene osobno nije ostavio emocionalni dojam kakav bih volio da je ostavio. Kad razmišljam koji su razlozi tome, prvo što mi se nameće često narušavanja kontinuiteta skokovima u narativno iznimno nabijenom filmskom djelu koje teži prikazati previše događaja iz života Oppenheimera unutar samo tri sata, pri čemu onda dosta toga ostaje obrađeno na površnoj razini. Entuziasti zainteresirani za inženjerski aspekt testa, kao i oni koje zanimaju posljedice testova i pakla Hirošime i Nagasakija te američko skrivanje informacija o tome što se dogodilo, mogli bi izaći iz kina nezadovoljni. Vrlo dobar film, ali remek-djelo i njegov najbolji film? Ne znam baš...


















