
Lažni alarmi, popravljanje, resetiranje... A nekad se i malo leti

S cijenom od 100 milijuna dolara (658.7 milijuna kuna) po zrakoplovu, očekivalo bi se da barem polijeću iz prve, piše Daily Mail.
Ali život probnog pilota nije tako jednostavan, jer treba kalibrirati i resetirati desetke računalnih sustava prije nego što se najsofisticiraniji lovac američkih zračnih snaga uopće i približi pisti.
Početne provjere
Bojnik Raven LeClair iz 461. probnog letnog skvadrona počinje svoj dan u oko 10 sati provjeravajući ima li bilo kakvih problema s letjelicom.
Odmah postaje jasno kako dan neće proći bez problema, jer se alarm oglasio praktički čim došao do zrakoplova. Radilo se o lažnoj uzbuni da 270 voltna baterija koja pokreće F-35 ne radi.
Dokazujući da će stari način 'ugasi i ponovo upali' popraviti sve, lažni se alarm gasi nakon što je pogon letjelice dva puta ugašen i ponovo upaljen.
LeClair i njegov tim, koji su se nadali testirati F-35 dok je u potpunosti naoružan projektilima zrak - zrak AIM - 9X i AIM - 120, zatim otkrivaju kako se borbeni sustav letjelice vrijedne 100 milijuna dolara ne želi upaliti.
Pokušavali su isključivati razne sustave ali ništa nije pomagalo.
Do 11:30, tim nije imao izbora već da isključi cijeli mlaznjak i počne ispočetka, što znači da je većina jutarnjeg rada bila samo uludo trošenje vremena.
Napokon start
Ali samo 10 minuta kasnije Lockheed Martinov višenamjenski lovac u potpunosti je proradio, te je LeClair obukao pilotski kombinezon i uskučio u njega.
"Drugi start bio je tako gladak, da je to presmiješno", kaže inžinjer John Day.
Do podneva, LeClair je bio u zraku, ali nije trebalo drugo da se pojavi novi tehnički problem.
F-35 ponovno je prizemljen popodne nakon što se sustav koji omogućuje komunikaciju između glavnog računala i oružanih sustava pokvario.
Testni je tim ponovo pokrenuo oružani sustav te je na kraju letjelica bila ponovo u zraku.
Konstantno opterećeni problemima
Ovi višenamjenski borbeni avioni smanjene vidljivosti među najskupljim su letjelicama u vojnoj povijesti, ali tijekom cijelog razvoja pratili su ih brojni problemi.
Jedan od glavnih problema je softverski bug koji ometa rad AN/APG-81 AESA radara tijekom leta.
Izvještaj Pentagona s kraja prošle godine otkrilo je kako mlaznjaku prijeti još cijeli niz potencijalno smrtonosnih bugova.
Ali pentagonski je izvještaj otkrio ozbiljne softverske probleme u gotovo svim sustavima.
Ozbiljna kašnjenja
Ranije ove godine objavljeno je kako je ova borbena letjelica, koja već i onako uvelike kasni te koja je višestruko probila predviđeni proračun napokon po prvi puta ispalila oružje u letu.
F-35A Lightning II ispalio je prva tri rafala svojim internim automatskim topom, višecijevnim GAU-22/A 25mm.
F-35 ima i sustav pametnih dijelova koji se brine da sve radi unutar svojih ograničenja, te čak i upozorava kada se koji dio mora zamijeniti. Ali kompjuterizirani sustav za održavanje "netočno naručuje starije, neprikladne zamijenske dijelove", piše u izvještaju.
Isto tako ne primjećuje ako zrakoplov leti prebrzo, te nasumično odbija točnu lozinku pri prijavljivanju korisnika u sustav upravljanja letom.
Unatoč tome što je do sada već koštao preko 3,5 milijardi dolara (23 milijardi kuna), F-35 još nije niti blizu opravdao očekivanja. Tako ga je ljetos u simuliranoj zračnoj borbi pobijedio 40 godina stariji F-16.
Rastući troškovi posljedica su brojnih faktora, uključujući i probleme s motorom zbog kojih se jedna letjelica i zapalila pri uzlijetanju prije godinu dana.
















