Profesorica Mirjana Kazija reagirala je na
pobunu dijela profesora zbog slučaja iz čakovečke škole i veliku
podršku koju su pružili nastavniku Franji
Dragičeviću koji se fizički obračunao s učenicima.
Ona već trideset godina radi u sustavu odgoja i
obrazovanja. Naglasila je kako je radila u razredu, kao stručna
pedagoginja, bila je ravnateljica, a posljednjih trinaest godina
radi kao savjetnica u Agenciji za odgoj i obrazovanje.
Ona je sastavila otvoreno pismo učiteljima i učiteljicama,
potaknuta, naravno, događanjima proteklih tjedana.
U nastavku prenosimo njezino pismo u cijelosti
Poštovane kolegice i kolege!
Potaknuta događajima posljednjih tjedana koji su inicirani
situacijom nasilja u jednoj srednjoj školi u Čakovcu, obraćam vam
se kao jedna od vas.
Trideset godina radim u sustavu odgoja i obrazovanja i prošla
sam ga iznutra od dna do vrha. Radila sam u razredu, kao stručna
suradnica pedagoginja (što sam i diplomirala), bila sam
ravnateljica, a zadnjih trinaest godina radim kao savjetnica u
Agenciji za odgoj i obrazovanje.
Znam da vam se moje pismo neće svidjeti, ali dopustite mi
drugačiju percepciju i pravo na moje osobno mišljenje.
Radila sam u različitim sredinama i različitim uvjetima. Radila
sam s romskom djecom, prognanicima i izbjeglicama za vrijeme
Domovinskog rata te s djecom iz socijalno depriviranih obitelji.
Kao savjetnica, odradila sam više od tri stotine
stručno-pedagoških nadzora u školama u kojima su postojali razni
konflikti i na koje su ukazivali i učenici i roditelji i sami
učitelji, Sve ovo naglašavam kako bi otklonila moguće
"argumente" da nisam informirana ili da nisam iskusila rad u
razredu ili školi.
Neće dobiti otkaz: Čakovečki profesor, koji je istukao dvojicu
učenika, mirovinu će dočekati u školi?
Ovo pišem i za sve one Učitelje i Učiteljice, ali i
pedagoginje/pedagoge te ostale stručne suradnike koji se trude
pomoći svima. Pišem onima koji su uzori svojim učenicima, koje
učenici ne zaboravljaju i javljaju im se godinama kasnije. Onima
koji su ostavili trag u svojim učenicima i pomogli im da postanu
bolji ljudi. Ima ih, ali sve manje!
Poštovani učitelji, razumijem vaš revolt i vaše strahove, ali
se bojim da ste duboko pogrešno postavili priču. Mislim da je, na
početku važno razjasniti neke tvrdnje i pojmove, jer, pogrešne
premise rađaju i pogrešne odluke/zahtjeve. Idemo redom!
1. Mogu li učenici zlostavljati učitelje?
Po definiciji, nasilje je nešto što čine oni koji su u
poziciji moći, a prema nekome tko je slab i bespomoćan. Dakle, u
ovom su slučaju učitelji u poziciji moći. Oni su odrasli,
obrazovani za posao koji rade te plaćeni profesionalci. "Druga
strana" su djeca koja su u razvoju, imaju svoje uzrasne
karakteristike pa se opiru autoritetima, isprobavaju granice ili,
doista imaju određene teškoće koje ih sprječavaju da budu
uspješni. Kako to učenik prvoga razreda osnovne škole može
"zlostavljati" svoga učitelja?
Može, zato jer učitelji, pa i u ovom slučaju, definiraju
nasilje kao neposluh, disciplinski "nered", žamor, tzv. ometanje
nastave koja ima biti mirna, tiha i bez upadica, pitanja i
sl.
To nije nasilje! Situacija koja se dogodila u školi u
Čakovcu, kada su, prema navodima iz medija, dvojica učenika
kredom gađali ploču dok je profesor pisao po istoj, je vid
ometanja nastave, ali nikako nije nasilje!
2. Tko je odgovoran za ponašanje učenika u razredu?
Druga, potpuno promašena teza je da su učenici
"nemogući" te da učitelji ne mogu s njima izaći na kraj zbog
toga što su neodgojeni, a odgovornima se imaju smatrati
roditelji!
Moje pitanje, koje sam često postavljala u školama jest –
Čija je odgovornost ponašanje učenika u razredu? Čija su
odgovornost ocjene? Može li učitelj pozvati roditelja da mu dođe
umiriti svoje dijete za vrijeme nastavnog sata? Neki su učitelji
to i činili, vjerovali ili ne!
Dinamika odnosa u razrednim odjelima stvar je vještine i
znanja učitelja da motivira, zainteresira i uspostavi kvalitetnu
suradnju sa svojim učenicima. Potencijalna ekstremna ponašanja
doista su rijetka i rješavaju se na druge načine.
Nikada nećete dobiti skupinu od tridesetak učenika koji vam
dolaze "odgojeni" i "spremni za rad"! Oni dolaze iz
najrazličitijih obiteljskih situacija i s različitim
predispozicijama i sposobnostima, a učitelj im mora pomoći da se
formiraju u zajednicu koja je funkcionalna.
3.Tko su to "dobra djeca" i kakvi su to optimalni uvjeti
za odvijanje nastave
Jedan od zahtjeva učitelja koji su prosvjedovali je i da im
se osiguraju uvjeti za miran i siguran rad te da se moraju
zaštititi dobra djeca. Pod dobra djeca, uvjeravam vas,
podrazumijevaju se ona koja šute, sve poslušno prihvaćaju, ne
opiru se autoritetima, bubaju i reproduciraju sve što im se kaže.
E pa to nisu dobra djeca. To je odgajanje poslušnika. A uvjeti
koje učitelji očekuju za miran rad su upravo razredi puni
poslušnika kojima će oni biti vrhunaravni autoriteti koji se ne
propituju.
ANKETA Profesor tukao učenike, tvrdi da njega nitko ne
štiti: Što mislite o njegovom postupku?
Autoritet i poštovanje je nešto što se zaslužuje, a ne ide u
paketu s diplomom učiteljskog fakulteta.
Autoritet i poštovanje proizlaze iz percepcije učenika da ih
"vidite", da imate puno znanja i razumijevanja, da ste
dobronamjerni i da im nastojite pomoći.
4. Učitelji kao službene osobe
Slijedeći zahtjev pobunjenih učitelja je da se tretiraju kao
službene osobe poput npr. policajaca te da se svaki
"napad" na njih tretira kao kazneno djelo! Pazite, riječ je
o odgojno obrazovnim ustanovama. Znači li to da ako prvašić gurne
učiteljicu njegovi su roditelji nadrapali?
Takav pristup neće razriješiti ništa nego će samo produbiti
konflikte. Svaki učitelj i bilo koji djelatnik u školama može
pozvati policiju ako se osjeća ugrožen od druge odrasle osobe ,
roditelja, kolege i sl. Ali osjećati se ugrožen od učenika koje
trebaš obrazovati i odgajati, zastrašujuće je!
Zar doista mislite da će policijske intervencije u školama i
pravilnici putem kojih ćete moći izbaciti djecu, osigurati mir i
vaš nesmetani rad? Uvijek će biti "jednakijih" čiji su
roditelji moćni i koje nećete moći izbaciti!
I ono što je posebno žalosno, a pisalo je na jednom
prosvjedničkom transparentu "Tko tebe kredom-ti njega
radionicom!". Kao, nemamo mi što učiti, samo nam ih maknite iz
razreda! Učitelj koji ne želi učiti, onaj kojemu su djeca
smetnja, a ne izazov i koji ne propituju svoje poteze i rad –
nije učitelj!
Podsjećam na rezultate nedavnih istraživanja u našoj zemlji
koji govore da je više od trećine školske djece depresivno, a
gotovo 15% pomišljalo je na suicid. Naša su djeca usamljena,
nesretna, socijalno duboko raslojena, a društvo im za uzore nudi
osobe koje su svoje pozicije stekle na nepošten način i vrlo
često, upotrebom sile. "Uzori" koji prepisuju diplomske
radove, koji novcem kupuju sudske presude, novcima drugih grade
sebi spomenike….
Djeca su naše ogledalo i posljedica, a ne neprijatelji.
Pravi su "neprijatelji" drugdje, ali ih, dragi moji
učitelji, ne smijete imenovati.
Nije vaš neprijatelj učenik koji gađa kredom ploču, vaš je
neprijatelj ravnatelj koji je postavljen tamo političkim
križaljkama bez ikakvih kompetencija… Možda su vaši neprijatelji
političari koje novce troši na silne "reforme" svakih
nekoliko godina dok vi ne možete dobiti novce za prekovremeni rad
ili pristojno povećanje plaće s kojim biste dosegli makar
prosjek.
Profesor optužen da je istukao dvojicu učenika: 'Opet bih
jednako postupio, sustav ne štiti nastavnike'
Možda je problem u tome što od fakulteta niste imali suvislu
edukaciju koja bi vam pomogla da se nosite s poteškoćama koje
imaju učenici, a koje nisu ni postojale u "vaše vrijeme". Možda
imate roditelja koji ima veze i moćan je pa se ravnatelj ne želi
sukobiti s njim te mu dijete može raditi što hoće i ne smije
dobiti kaznu i ne smije ga se nazvati nasilnikom?
Možda vas zlostavljaju u kolektivu jer ste entuzijastični i
trudite se, a svi smo isto plaćeni radili ko ludi ili radili na
minimumu.
Možda je problem strah da se stvari nazovu pravim imenom?
Isti onaj strah koji osjećaju i učenici i koje učite da se ne
suprotstavljaju i da budu "dobra djeca".
Strah je duboko u korijenima ovoga društva i zato oštricu
osude upiremo u pogrešnom smjeru.
Ne znam koji je točno vaš, konkretan, problem i strah, ali
uvjeravam vas da to nisu djeca!
Nazovite stvari pravim imenom ili zauvijek zašutite!,
napisala je Mirjana Kazija u svom otvorenom pismu.