
Modularna nastava kreće na jesen, a nitko ne zna što je to: Evo poznatih detalja

Što donosi modularna nastava i je li sve spremno za njezino provođenje za Danas.hr otkrivaju njezini autori
Uvođenje modularne nastave od jeseni u prve razrede srednje škole jedna je to od najvećih reformi obrazovnog sustava, a oko nje postoje dvojbe hoće li ispuniti očekivanje te tržištu rada dati radnike koji su potrebni.
Sindikati navode da naš sustav nije spreman na ovu reformu. Problematizirali su fond sati, činjenicu da će se moduli naposljetku pretvoriti u cjelogodišnje predmete, nedostatak nastave stranog jezika, ocjenjivanje učenika, ali i različito provođenje modularne nastave po školama.
Tražili su njezinu odgodu, međutim ministar Radovan Fuchs jučer je jasno dao do znanja da to više nije opcija. Jedino s čime je sindikat na kraju ostao zadovoljan je što se neće mijenjati satnica nastavnika.
Na modularnoj nastavi Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih radi od 2018. godine. Eksperimentalno je uvedena na jesen 2023. godine u devet strukovnih škola koje su ranije postale Regionalni centri kompetentnost.
Što donosi modularna nastava i je li sve spremno za njezino provođenje za Danas.hr otkrivaju njezini autori.
Ukidaju se predmeti, uvode se moduli
Nastava će se izvoditi prema strukovnim kurikulima koji se sastoje od modula. Napušta se koncept tradicionalnih nastavnih predmeta koji su se izvodili tijekom cijele godine s istim tjednim brojem sati.
Razlika između nastavnih predmeta i modula uočljiva je ponajprije u izvedbi kurikula. "Povezuju se oblici učenja koji se temelje na radu s teorijskim sadržajima, podržava se primjena problemskog, projektnog i istraživačkog učenja u znatno većoj mjeri. Cilj je ovakvog obrazovanja integracija i povezivanje sadržaja iz do sada različitih nastavnih predmeta te se takav pristup odmiče od predmetnog poučavanja", pojašnjavaju iz Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih.
Kako će izgledati nastava?
Modularna nastava donosi sljedeće:
- organizacija nastave u manjim, dinamičnim cjelinama modulima koji povezuju teorijska i praktična znanja
- učenicima se omogućava postizanje jasno definiranih ishoda učenja
- nastavnici imaju veću fleksibilnost i samostalnost u planiranju i povezivanju sadržaja koji vode do definiranih ishoda učenja te samim time i u uporabi metoda učenja i poučavanja usmjerenih prema učenicima
- bolja prilagodba potrebama učenika, lokalne zajednice i tržištu rada, jer se moduli mogu brže prilagoditi suvremenim zahtjevima
- specijalizacija učenika prema specifičnim područjima struke kroz izborne module
- mogućnost kombiniranja različitih oblika nastave: učionica, laboratorij, radionice, učenje temeljeno na radu kod poslodavaca.
Koji smjerovi se ukidaju?
Učenici će se po novom upisati u određenu kvalifikaciju odnosno strukovni kurikul. Izrađeno je 147 novih strukovnih kurikula, koji zamjenjuju dosadašnjih 251 nastavni plan i program.
"S ciljem smanjenja rascjepkanosti strukovnih programa i osiguravanja veće fleksibilnosti u obrazovanju, u pojedinim su sektorima provedena objedinjavanja srodnih zanimanja u jedinstvenu kvalifikaciju/ strukovni kurikul koji obuhvaća cijelo područje rada", pojašnjavaju iz Agencije.
Temelj za ovakav pristup, tvrde u Agenciji, bila je analiza tržišnih potreba tijekom izrade standarda zanimanja. "S druge strane, učenici se unutar istoga razreda i iste kvalifikacije mogu obrazovati za različite oblike specijalizacija. Ključni element ovakvog sustava je izbornost, koja se ostvaruje na različite načine u različitim sektorima – u drugom, trećem ili četvrtom razredu, ovisno o organizaciji kurikula", dodaju iz Agencije.
Smanjenje satnice
Nastavnici i sindikati negoduju da će modularnom nastavom doći do smanjenja nastavnih sati pojedinih predmeta. Iz Agencije pojašnjavaju na primjeru stanice stranog jezika kako je u većini dosadašnjih nastavnih planova i programa bila identična kao u novim strukovnim kurikulima.
"Tamo gdje je satnica stranog jezika, zbog potreba u određenim kvalifikacijama, "smanjena", taj dio jezičnih kompetencija stječe se u strukovnom dijelu kurikula gdje se strani jezik uči za specifične potrebe struke. Svi nastavnici općeobrazovnih predmeta mogu sudjelovati u realizaciji nastave po pojedinim strukovnim modulima kroz zajednički planirane aktivnosti", pojašnjavaju.
Iz Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih smatraju da su učinili sve potrebne korake da škole budu spremne za uvođenje novih strukovnih kurikula pa iz tog razloga ne vide ozbiljne razloge za odgodu.
POGLEDAJTE VIDEO: Sindikati i predstavnici Vlade pet sati iza zatvorenih vrata: Jesu li se dogovorili?
















