Biskup msgr. Mate Uzinić osvrnuo se na brojne
slučajeve seksualnog zlostavljanja u Crkvi koji u zadnje
vrijeme izlaze na vidjelo. U tekstu koji je objavio na
stranicama Dubrovačke
biskupije snažno osuđuje licemjerje, prvenstveno među
svećenicima i biskupima, za koje kaže da "ide sve dotle da su
mnogima katolički svećenici postali sinonim za pedofile".
>> Pošast: Čile bilježi tri puta više prijavljenih
slučajeva svećeničkog zlostavljanja
Tekst pod naslovom "Vjersko licemjerje i njegova osuda"
prenosimo u cijelosti:
"Sažimajući ono što Sveto pismo kaže o licemjerima, napose
religioznim, Rječnik biblijske teologije kaže: Licemjeri su … oni
čije ponašanje nije odraz misli srca. … Religiozno licemjerje
nije naprosto laž: ono vara drugoga da stekne cijenu na račun
svojih religioznih čina kojih namjera nije iskrena. … Licemjer
izgleda kao da radi za Boga, a zapravo radi za samoga sebe. Tako
se i najpreporučljiviji običaj, kao milostinja, molitva, post,
izopačuju zbog nastojanja licemjera „da ih ljudi vide“. … Taj
običaj kojim se srce razdvaja od usana navikava da se opake
namjere skrivaju pod plašt ulagivanja.
… U želji da spasi obraz, licemjer zna probirati zapovijedi
ili ih podešava mudrom kazuistikom … (izokrećući) Božje propise …
u korist svoje otimačine i svoje neumjerenosti. (Licemjerje nije
tek obični formalizam jer se) formalizam još dade izliječiti (dok
je) licemjerje … blizu tvrdokornosti (jer licemjeri) na kraju i
sami počinju vjerovati u ono što hoće druge uvjeriti: smatraju
sebe pravednima i oglušuju se o svaki poziv na obraćenje. Poput
glumca u kazalištu (u grč. hypokritês), licemjer nastavlja
glumiti svoju ulogu, to jače što je na višem položaju i što se
više sluša njegova riječ … Licemjer je na putu da postane
bezbožan.
Ovaj sažetak biblijskih misli o licemjerju pomaže nam
razumjeti zašto je Isus tako oštro nastupao protiv licemjerja i
farizeja, kao njegovih najznačajnijih predstavnika u društvu
svoga vremena. Osuđujući ovakvo ponašanje Isus želi upozoriti
nas, svoje učenike, da ne bismo i mi bili licemjeri poput
farizeja, odnosno da ne bismo bili oni koji će svoju vjeru i
vjersku praksu živjeti na jedan način ondje gdje ih se vidi,
osuđujući i odbacujući one koji tako ne čine, a na drugi način
ondje gdje ih se ne vidi. Nažalost, čini se da mi u Crkvi nismo
ozbiljno shvatili to Isusovo upozorenje. To ide dotle da bismo
mogli reći da smo i mi, kad kažem mi onda osobito mislim na nas
koji u Katoličkoj Crkvi imamo vodeću ulogu, postali svojevrsni
sinonim za licemjerje. Kako drukčije razumjeti skandale koji
posljednjih godina potresaju Katoličku Crkvu, a kojima se u
medijima osobito intenzivno bavimo posljednjih dana?
Ne ulazeći u procjenu nekih navoda koji su posljednjih dana
podigli prašinu, a s potpunim povjerenjem u papu Franju i njegova
nastojanja koja su osobito bila glasna u njegovim nedavnim irskim
susretima, želio bih samo reći da je upravo licemjerje ono što
nas je spriječilo u odlučnom suočavanju s ovim problemom u
Katoličkoj Crkvi i što nas sprječava u konačnom razračunavanju s
njim. Licemjerje je i razlog zašto se u Katoličkoj Crkvi više
primjećuje taj problem nego li u drugim vjerskim zajednicama i
organizacijama, a što ide sve dotle da smo mnogima mi katolički
svećenici postali sinonim za pedofile. I sâm sam u nekoliko
navrata mogao osjetiti posljedice takvog poistovjećivanja. Iako
mi je ovo teško prihvatiti i na neki način se osjećam i sam kao
žrtva, s velikom većinom dobrih katoličkih svećenika i biskupa
koji vjerno i predano vrše svoje svećeničko poslanje, ovo ipak
donekle mogu razumjeti. Naime, radi se o tome da smo mi, mi
katolički svećenici i biskupi, oni koji smo svima drugima držali
i držimo moralna predavanja – što je naša dužnost i što trebamo i
dalje činiti jer ako to mi nećemo činiti tko će – a ovi skandali
u javnosti ostavljaju dojam da smo istovremeno upravo mi oni koji
su, prikrivajući pedofiliju u Crkvi i opredjeljujući se za
zaštitu zločinaca, a ne žrtava, sebi i svojima dozvolili i
dozvoljavamo najgore moguće oblike nemorala.
Znam da većina svećenika i biskupa s tim nisu imali i nemaju
ništa. Ali očito je da ima onih koji su imali i imaju. Papa
Franjo ovo licemjerje kojim se prikrivala pedofilija u Crkvi, kao
i neka druga devijantna ponašanja svećenika, s pravom označava
pojmom klerikalizmom. Jer što li je drugo nego klerikalizam, a s
njim i licemjerje, misliti da je svećenicima dozvoljeno nešto što
drugima nije? I što li je nego klerikalizam i licemjerje
zlouporaba moći i zlostavljanje savjesti i toleriranje spolnog
zlostavljanja za koje je papa Franjo na početku mise u Dublinu od
Boga tražio oprost?To je ponašanje koje je Isus najviše osuđivao,
a i danas osuđuje po evanđelju koje nam je naviješteno, ali i,
usuđujem se i to reći, po osudi suvremenog svijeta, osobito
medija, koji s pravom u Katoličku Crkvu i nas njezine službenika
upire prstom tražeći odgovore. Najčešće različite medije zbog
toga prokazujemo kao one koji nas ne vole. Možda je to i istina.
No ja bih u ovoj stvari, koliko god da se ponekad imao drukčiji
dojam, a imao se ne zbog njihovih izvještaja nego zbog našeg
licemjerja, želio istaknuo njihovu pozitivnu ulogu. Otkrivajući
slučajeve i senzibilizirajući javnost za tu temu u Katoličkoj
Crkvi, oni su nam pomogli istini, koje ni mnogi od nas nisu bili
dovoljno svjesni, konačno pogledati u oči.
U glasu medija, kao i općenito u glasu današnjeg svijeta i
vremena, želim zato danas prepoznati proročki glas kojim Bog sve
nas u Katoličkoj Crkvi, a posebno nas posvećene osobe, svećenike
i biskupe, uključujući i Svetog Oca, poziva na obraćenje.
Napravili smo puno koraka na tom putu obraćenja. Rekao bih puno
više od drugih, jer problem koji mi imamo nije nažalost samo naš.
Osobito je bilo važno susretanje sa žrtvama i traženja oprosta od
njih. U tome traženju oprosta, koji je nažalost dosta kasnio, su
prednjačili i prednjače papa Benedikt XVI. i papa Franjo. Ovom
treba dodati i brojne druge važne korake, poput promjene
procesnog prava u Katoličkoj Crkvi koje je postalo puno
djelotvornije i jasnije, ali i otvorenosti za suradnju s državnim
vlastima koja nije uvijek i svugdje bila na zadovoljavajućoj
razini.
Bojim se, međutim, da uz sve korake koje smo poduzeli i
poduzimamo u borbi s pedofilijom u Crkvi, kao i s drugim oblicima
nemoralnog ponašanja među posvećenim osobama, svećenicima i
biskupima koji nisu spojivi s onim što propovijedamo i što bismo
trebali živjeti, još uvijek nismo dovoljno sazreli za onaj
odlučni korak koji sve može promijeniti, a on je izbacivanje iz
Katoličke Crkve bilo kakvog oblika licemjerja. A bez toga koraka
svi ostali su, koliko god da su važni, nedovoljni. Bez toga se
ništa bitno neće promijeniti. S tim se može promijeniti sve.
Božji zakoni i uredbe, koji su farizejima Isusovog vremena
bili povod licemjerju, nisu dani da bismo njima spočitavali
drugima njihove nedostatke nego da bismo ih sami cjelovite – niti
što dodajući, niti što oduzimajući – vršili i tako poživjeli.
Držite ih i vršite: to će u očima naroda biti vaša mudrost i vaša
razboritost, poručuje Mojsije. Slično kaže i sv. Jakov.
Podsjećajući nas da svaki dobar dar, svaki savršen poklon odozgor
je, silazi od Oca svjetlila u kome nema promjene ni sjene od
mijene, dakle da se nemamo što hvastati jer svako dobro Božji je
dar – dakle i Zakon koji nam pomaže ispravno živjeti samo ako je
tumačen u duhu evanđeoske slobode, a ne u duhu licemjerja – on
nas poziva da tom daru odgovorimo uzdarjem: Budite vršitelji
riječi, a ne samo slušatelji, zavaravajući sami sebe. Tko tako
čini, on ne može biti farizej ili licemjer. Takav pripada narodu
koji je sposoban odložiti svaku prljavštinu i preostalu zloću te
obraćen Isusa Krista, Riječ koja ima moć spasiti duše naše i koja
nam je darovana, sa svom krotkošću u ljubavi navijestiti
drugima".