
Kako obnoviti Banovinu? Ugledni ekonomski stručnjak Andrej Grubišić za RTL.hr iznosi nekoliko prijedloga

Kako obnoviti Banovinu? Kako ljudima osigurati perspektivnu budućnost? O tome, ali i nizu drugih tema za RTL.hr u Otvorenom uvodniku piše ugledni ekonomski analitičar Andrej Grubišić.
Veliki sam pobornik slobodnog tržišta i minimalnog državnog upletanja u gospodarstvo i živote ljudi, izuzev onog dijela koji, prema mom viđenju predstavlja temeljnu ulogu države, a to su vojska, policija, sudstvo, izgradnja temeljne infrastrukture i služenje kao transmisijski mehanizam kada većina nas koje se može smatrati objektivno odgovornima jer smo radno i psihofizički sposobni samostalno brinuti o sebi i svojim obiteljima odvaja za one koje ne možemo smatrati objektivno odgovornima, u koju kategoriju spadaju djeca, psihički i fizički nesposobni pojedinci, trudnice i slično, a u iznimnim situacijama, poput ove u Sisačko-moslavačkoj županiji, oni koji su stradali u potresu.
Mnogi neupućeni misle da pobornici slobodnog tržišta ne mare o solidarnosti, što je notorna glupost. Mi smo samo veliki protivnici onoga što se nekada zvao socijalizam, a danas se provlači kroz sintagme poput „centralnog državnog planiranja“, „nacionalnih razvojnih strategija“ i tome slično, gdje ograničena grupa ljudi u državnoj birokraciji ima moć odlučivati za druge, ograničavajući im slobodu izbora, a pritom koristeći novce onih za koje odlučuju.
Financijska sredstva doznačiti direktno na njihove račune
Obzirom da praksa pokazuje kako nitko na dugi rok tuđe novce ne troši racionalne kao svoje, u kontekstu obnove i pomoći ljudima stradalima u potresu u SMŽ zagovaram pristup u kojem će se ljudima financijska sredstva doznačiti direktno na njihove račune, vjerujući da će se na taj način ispravno adresirati 4 stvari:
U gospodarskom segmentu ne vjerujem u brzi oporavak niti u jednom scenariju. Za što brži povratak na pretpotresne razine gospodarske aktivnosti u SMŽ zazivam tax-break odnosno nula posto poreza za sve biznise po svim osnovama koji su na dan potresa bili registrani i obavljali svoju djelatnost na području pogođenom potresom, što bi značilo da sve tekuće obveze koje su morali platiti ne plaćaju (npr. PDV za prosinac se obračunava u siječnju i oni ga ne bi trebali platiti – dakle, trajni oprost, a ne odgoda) te da isto vrijedi za cijelu 2021. godinu (PDV, porez na dobit, doprinosi na plaće, trošarine itd.).
Protivnik sam mjera u kojima će država nekome nešto „dijeliti“ jer da bi nekom dala nekome mora i uzeti, a istovremeno uvijek je prisutna diskrimancija u kriterijima. Na predloženi način (tax-break) nema diskriminacije prema bilo kome tko je s tog područja. Istovremeno, to znači da država ostaje pasivna u smislu da se ne petlja u poslovanje na bilo koji način, osim što ne ubire porez od nikoga po bilo kojoj osnovi za unaprijed definirani vremenski period, a vlasnici i kreditori tog biznisa se moraju pobrinuti za daljnje financiranje.
Država bi se kod trošenja novca u tim područjima trebala fokusirati prije svega na vraćanje u funkciju temeljne infrastrukture (vodovodi, kanalizacija, plinska infrastruktura, dalekovodi, ceste, mostovi, bolnice, škole itd.) i reduciranje barijera potrebnih za dobivanje svih silnih dozvola za obnovu privatne imovine.
Za ozbiljnije poboljšanje životnog standarda ljudi u SMŽ je korisno isto ono što je korisno i za ostale dijelove Hrvatske, a to sigurno nisu placebo lijekovi u obliku „nacionalnih razvojnih strategija“ koje nam se stalno nude u kojima je državna svepristunost u gospodarstvu nezamjenjiv sastojak. To dokazano ne daje adekvatne rezultate.
Za kreiranje ozbiljnih temelja na kojima će se bazirati mogućnost ozbiljnijeg ekonomskog iskoraka potrebna je:
Potres (i COVID) su ostavili svoje posljedice, međutim, stvari će se stabilizirati, ali naši su strukturalni problemi prije svega vezani uz činjenicu da imamo preslab privatni sektor, preveliku ispolitiziranost i involviranost države u gospodarstvu i sve dok se to ne bude počelo ozbiljnije mijenjati, ja ne očekujem da će hrvatsko gospodarstvo moći rasti više od 2% u nadolazećim godinama, kao i u bitniji gospodarski iskorak u SMŽ.
Svi navedeni prijedlozi – od onih na kratki rok za SMŽ, te onih koji bi na već srednji rok od 3 do 5 godina bili korisni za sve regije i građane RH bi po vlastitoj procjeni predstavljalo okvir za ostvarenje najveće količine moguće dobrobiti za najveći mogući broj ljudi uz najmanju količinu nepravde.
Istovremeno, ništa od predloženog ne isključuje solidarnost, nego mijenja paradigmu o tome da ljudi ne znaju odlučivati sami u dovoljnoj mjeri pa da stoga država treba kontrolirati procese koji utječu na razinu kreiranog blagostanja za sve nas. Umjesto da to dominantno radi država, predložene mjere idu za tim da to rade građani i privatni sektor. Na taj način ćemo imati više blagostanja, a i mogućnosti još više pomoći nekome u budućnosti, kada ćemo opet pokazati kolektivnu solidarnost kao i u slučaju SMŽ.
















