Ministar pomorstva, prometa i infrastrukture Siniša
Hajdaš Dončić objavio je na Facebooku kako Vlada radi na
B modelu monetizacije autocesta te da će uvesti vinjete ili
elektronske čipove ukoliko se pokaže da je to najisplativije.
"Zajedno sa Svjetskom bankom (WB) radimo na B modelu monetizacije
koja uključuje financijsko i organizacijsko restrukturiranje
HAC-a i HAC ONC-a. Analiza modela naplate sastavni je dio
organizacijskog restrukturiranja, jer nam je cilj dobiti što veću
vrijednost kroz IPO. Ako model pokaže da su to vinjete ili
elektronski čipovi, izabrat ćemo taj model. Konačni cilj :
smanjenje deficita, javnog duga kao i bolje upravljanje
održavanjem i naplatom. To je i glavni cilj nove uprave HAC
ONC-a", napisao je ministar na Facebooku.
Hajdaš Dončić je tijekom svog mandata često prozivan zbog
neuvođenja vinjeta, koje bi uvelike smanjile gužve i kolone na
naplatnim kućicama.
Između ostalih, prozvao ga je i bivši ministar gospodarstva,
poduzetnik Goranko Fižulić koji je ministru
prometa u subotu na Facebooku uputio pismo u kojem ga je pozvao
da javnosti razloge koji ga priječe da uvede vinjete. Njegovo
pismo u cijelosti možete pročitati niže.
Pismo Ministru pomorstva, prometa i infrastrukture Siniši
Hajdaš Dončiću
Poštovani gospodine ministre,
Subota, 1. kolovoz je sigurno najbolje pogođeni termin za
raspravu o uvođenju vinjeta. Ogromne gužve na naplatnim kućicama
te kilometarske kolone na Lučkom su isključivo posljedica
anakronog načina naplate cestarine. Molim Vas da kao ministar
koji vodi nadležni resor objasnite javnosti razloge koji Vas
priječe da uvedete vinjete.
Hrvatska je prije 1990 .imala 302 km izgrađenih autocesta ,
Slovenija 150 km. Danas Hrvatska ima 1288 km, a Slovenija 607 km
autocesta .
Iako je dobar dio autocesta u Hrvatskoj sagrađen bez ikakve
gospodarske logike, a sve kao posljedica korupcijskih odnosa i
populističkih dodvoravanja, većina javnosti i danas ima
iracionalan odnos prema autocestama . Iste, osim u ljetnim
mjesecima, nemaju dovoljan promet na većini pravaca niti za
pokrivanje troškova redovnog održavanja. Nikada nije napravljena
ozbiljna studija koja bi pokazala koliko su troškovi izgradnje
autocesta negativno utjecali na troškove realnog gospodarstva te
standard građana.
Davne 2001. sam na sjednici Vlade predložio da se uvedu
vinjete i isto obrazložio iskustvom drugih zemalja te velikim
brojem inozemnih vozila u ljetnim mjesecima na hrvatskim cestama
. Moj prijedlog je odbijen kao preuranjen jer je tada Hrvatska
imala 'samo' 429 km izgrađenih autocesta.
U međuvremenu Slovenija je uvela vinjete i na dvostruko manje
km autocesta ostvarila je u 2013. godini prihod od 327 mil eura.
Hrvatska je imala 2013. prihod od 185 mil eura, slovenski DARS
ostvario je u 2013. dobit od 47 mil eura dok HAC bez prihoda iz
budgeta / trošarine / ne može poslovati i podmirivati tekuće
obaveze.
DARS ima 1237 zaposlenih, a HAC nakon restrukturiranja 2503,
od čega trećina radi na naplati cestarina ili je vezana uz istu.
HAC ( konsolidirano ) treba 32 % prihoda za plaće zaposlenih, a
DARS 10.39% !
U proteklih 14 godina HAC/ARZ su na troškove nepotrebno
zaposlenih na naplati potrošili jedan ukupni godišnji prihod od
cestarina.
U Hrvatskoj ima 1 450 000 registriranih osobnih vozila te 140
000 registriranih teretnih vozila. U Hrvatsku je 2013. ušlo 13,5
mil stranih osobnih vozila . Valjda je svima, uključivši i
interesno zainteresirane, jasno da prije bilo kakve privatizacije
treba uvesti vinjete što će posljedično udvostručiti prihode. Uz
istovremeno smanjivanje broja zaposlenih za trećinu, novi HAC bi
bez trošarina i prihoda iz proračuna možda mogao sam servisirati
svoje dugove.Ukoliko prilikom svake godišnje registracije vlasnik
vozila kupuje i vinjetu koja mu omogućuje neograničeno korištenje
autocesta i ako postavimo vrijednost vinjete kao dvostruku
vrijednost trenutne cestarine Lučko – Dugopolje za II kategoriju
vozila / 546 kuna / HAC bi ostvario godišnji prihod od 104 mil
eura. Ako svako strano osobno vozilo koje uđe u Hrvatsku mora
kupiti minimalno vinjetu za sedam dana i ako njenu vrijednost
postavimo na 30 eura, što je trenutna vrijednost cestarine npr.
od Macelja do Lipovca, HAC bi kreirao godišnji prihod od 405 mil
eura . Znači , samo od domaćih i stranih osobnih vozila bi se po
tome modelu ukupni prihod HAC-a popeo na 509 mil eura. Tome treba
pridodati prihod naplaćen od teretnih vozila , kako domaćih tako
i stranih, DARS 54 % prihoda ostvaruje naplatom cestarine
vozilima težim od 3,5 t!
Vinjete su uspješno uvedene osim u Sloveniji još i u Austriji
,Švicarskoj, Slovačkoj, Mađarskoj, Rumunjskoj , Bugarskoj, a od
1.1.2016. uvodi ih i Njemačka . Švicarska ima mogućnost kupnje
samo godišnje vinjete ( 40 SFR ) dok je u drugim državama
minimalni vremenski period sedam ili deset dana. Teretna vozila
su različito tretirana a u nekim državama cijena cestarine za
teretna vozila ovisna je i količini emitiranog CO2, npr.
Njemačka.
Vrijednost koju HAC, odnosno njegovo društvo za naplatu
cestarine, može postići u procesu inicijalne javne ponude izravno
ovisi o modelu naplate. Sve dosadašnje rasprave o uvođenju
vinjeta padale su na protivljenju sindikata dijela zaposlenih ili
neozbiljnim elaboratima bivših Uprava HAC-a. Argument protiv
uvođenja vinjeta ne može biti postojanje više koncesionara
odnosno raznolika vlasnička struktura društava koje upravljaju
pojedinim dionicama cestovnih pravaca. Elektronski čitači mogu i
moraju registrirati promet vozila na svakom cestovnom pravcu što
omogućuje i odgovarajuću raspodjelu prihoda.
Dio vozača kako domaćih , tako i stranih imati će nešto veći
trošak ali će biti izbjegnute velike gužve i dugotrajni čepovi na
naplatnim kućicama , pogotovo u vršnim opterećenjima u ljetnim
mjesecima. Domaća vozila će u daleko većem broju koristiti auto
ceste što će smanjiti troškove održavanja „običnih „ cesta te
povećati sigurnost i smanjiti broj prometnih nesreća. Redovnim
korisnicima auto cesta te gospodarstvu u cjelini troškovi
korištenja auto cesta biti će drastično smanjeni.Zagovornici
zadržavanja postojećeg modela naplate cestarine nemaju ni jedan
argument u njegovu obranu osim zadržavanja zaposlenih na
naplati.
Vlada i nadležno ministarstvo trebali bi još jednom ozbiljno
razmotriti promjenu modela naplate i ako su navedeni podaci
pogrešni uvjeriti javnost da vinjete nisu zadovoljavajuće
rješenje.
Srdačan pozdrav , Goranko Fižulić