
Glas struke: Roditelji i djeca kao prijatelji - To je jedna od najvećih laži!

Biti roditelj vrlo je izazovno. Očevi i majke su svakodnevno
suočeni s brojnim pitanjima i nedoumicama te strahovima. Savjeti
pritom dobro dođu, imajući na umu da je svatko od roditelja i
djece svijet za sebe, ali i da su se 'zlatna pravila' mijenjala s
protekom vremena.
Jedna mama iz Hrvatske zahuktala društvene mreže: 'Odgajamo li samožive egomanijake?'
Kako pronaći prijeko potrebnu ravnotežu između potreba djece i
izgradnje zdravog autoriteta roditelja - u smislu da su djetetu
roditelji, a ne prijatelji – ma koliko zamamno možda ovo drugo
zvučalo, pitanje je na koje smo odgovor potražili kod
stručnjakinje Ivane Ćosić Pregrad, kliničke
psihologinje i aktivne članice Zagrebačkog psihološkog društva
(ZPD).
''S obzirom na to da smo svi mi različiti - i djeca međusobno, ali i odrasli koji brinu o njima, nema jedinstvene formule ili recepta za uspješno roditeljstvo, niti jednostavnih savjeta. Međutim, potreba za sigurnošću, granicama, prihvaćanjem i ljubavlju kao i potreba za osobnim odnosom sa roditeljem je nešto što je zajedničko svoj djeci. Preuzimanje odgovornosti i vodstvo odraslih je jedna od osnovnih potreba obitelji i djece od najranije životne dobi. Iz perspektive djece posebno je važna roditeljeva osjetljivost i jasnoća u razlikovanju djetetovim potreba i želja, ali i roditeljeva prisutnost i responzivnost u odgovaranju na dječje potrebe koja je u osnovi uspostavljanja privrženosti između roditelja/skrbnika i djeteta'', objasnila je Ćosić Pregrad.
Također je razjasnila i da ''vodstvo ne znači da naređujemo
drugima s ciljem da ostvarimo svoje ciljeve i ono to smo
zamislili, već uključuje sposobnost da vlastite ciljeve i
vrijednosti zastupamo s upravo onoliko integriteta koliko je
potrebno da se ostavi dovoljno prostora i drugima koji na taj
način dobiju želju za suradnjom. Jednako kao što je važno biti sa
djetetom, važno je pustiti djeci slobodu i prostor koji nije
nužno pod okom roditelja (naravno ovisno o dobi djeteta) kako bi
mogli istraživati i graditi svoj integritet i
samostalnost''.
Napominje da je ''važno s djecom otvoreno razgovarati o tome koja
ponašanja odobravate, a koja ne; na koji način nam neka ponašanja
i pravila mogu pomoći da budemo sigurni. I naravno, djeca
najviše uče gledajući i promatrajući što odrasli rade. Više
vjeruju onome kako se ponašamo nego onome što govorimo.
Vrijednosti koje zagovaramo i želimo naučiti djecu važno je i da
sami živimo i prakticiramo u svakodnevnom životu. Na
taj način smo djeci vidljivi, autentični i jasni, a iskustvo da
zastupamo sebe i djelujemo u skladu sa sobom nama daje osjećaj
samopouzdanja i kompetentnosti, što postaje posebno važno kada se
nađemo u konfliktnim situacijama, rastrzani između različitih
potreba ili između potreba i želja kao dio svakodnevnog
obiteljskog života''.
''Ukoliko želimo da dijete odraste u osobu koja zna razlikovati želje od potreba i koja 'misli svojom glavom', onda je nužno da se u roditeljskoj ulozi ponašamo u skladu s tim čak i kada smo izloženi pritisku djeteta koje u određenom trenutku zagovara svoju želju. I takve situacije uvijek donose konflikt i nemoguće je zadovoljiti sve uključene. Konflikti su dio života, posebno obiteljskog, a djeci treba podrška roditelja da nauče nositi se i sa situacijama nezadovoljstva, frustracije, ljutnje i razočaranja jer je i to dio života. Kada roditelji kažu djeci jasno i odlučno 'ne' rukovodeći se osobnim vrijednostima i poštujući svoje osobne i obiteljske vrijednosti, uz istodobno uvažavanje i prihvaćanje djetetove želje (ali ne i njeno ispunjavanje), konflikt do kojeg dolazi manje je štetan za odnos roditelj – dijete nego konflikt koji nastaje kada roditelj prekorači vlastite granice ispunjavajući djetetovu želju', zaključuje klinička psihologinja i aktivna članica Zagrebačkog psihološkog društva (ZPD) Ivana Ćosić Pregrad.





















