
Dubrovčani, zar je 'ređipet' umjesto 'korpića' najveći problem?

Kad je ono prije trideset i kusur godina oskarovac Dušan Vukotić krenuo snimati svoj konačno najpoznatiji fikcijski dugometražni igrani film, jedan od rijetkih, uzgred je održao pokaznu vježbu o tome na koji se način za mjesto filmske radnje treba koristiti autentičan slavni ambijent poput Dubrovnika. Film
Sve drugo bio bi valjda nesnosni kič, pa čak i u filmu gdje svemirski došljaci i njihovi kućni monstr-ljubimci izlaze Žarku Potočnjaku iz glave, a njegova ih ljubomorna draga, nimalo impresionirana, dočekuje kao i svaku drugu (ne)moguću konkurenciju. No, tri desetljeća potom, evo
Jelene Veljače
//www.youtube.com/embed/p-fIA4e5hRw
Otkad je prošlog tjedna prikazana prva od zacrtanih 160 epizoda, dakle, ne prestaju odjekivati gnjevni apeli Dubrovčana koji po raznim medijima očajnički kritiziraju Veljaču.
Razljutila ih – površnost trasha
A što je učinila nesretna autorica, zar je prikazala kako su ujesen '91. neki dubiozni stanovnici Dubrovnika palili gume ispod gradskih zidina? Nije, samo je zanemarila pitanje lokalnog jezičnog idioma, kao i vjerodostojnost svakodnevnih marginalija, pa njezini likovi govore "ređipet" umjesto "korpić" – grudnjak, naime – ili joj se Konavljani dolaze svakodnevno kupati na Porporelu, a po Stradunu se nesmetano vozikaju motoristi. Što se tiče Dubrovčana, prije će se među njima prepoznati svemirci negoli takve neopisive pojave, a sličnih detalja ima u izobilju, pa se već osnivaju i mrežne grupe koje traže da Nova TV obustavi emitiranje serije.
Drugim riječima, Dubrovčani se ovdje ne uzbuđuju masovno niti zbog nečega što bi podsjećalo na, recimo, loše odrađenu dramaturgiju u najnovijem Shakespeareu na Igrama, nego zbog ambijentalne površnosti kreatora najnovijeg
Bez refleksa na istinski kolaps
Ali o tome da nisu Dubrovčani odreda beznadno polupali lončiće, svjedoči portal
"I dok žučno popižđivamo", upozorava Bogdanović na instant-klopku televizijske serije koja izaziva predimenzionirane reakcije, "potpuno zaboravljamo da je stvarno stanje u Gradu puno gore i ozbiljnije nego što to pokaziva mlaka sapunica". Slijede opisi situacije, hiperkomercijaliziranja i brutalnog odnarođivanja svih kriterija, ali i precizno adresiranje odgovornosti za to – među same Dubrovčane koji, ako i nisu izravno te aktivno učinili svom gradu nažao, jesu većinski barem "pristali i dopustili", kao što nalazi Bogdanović. U društvenom smislu, taj grad je, općepoznato, u istinskom kolapsu, ali svejedno izostaje efikasan masovni refleks.
Histerija zbog Veljačine banalnosti – simptom kolapsa
Histerija ovog tipa, izazvana banalnostima iz radionice Jelene Veljače, simptom je tog kolapsa, urušavanja grada i njegove čeljadi kao relevantnog društvenog subjekta na historijskoj sceni. Da je takva eksplozivna i spontana energija ijednom bila otprve izbačena povodom nasrtaja onolikih poduzetnika što se uz asistenciju gradskih otaca profiterski roje Dubrovnikom – i ne tek oko golfa na Srđu – ne bi kolektivna nervoza probijala s trivijalnog razloga kakav je jedna bezlična telenovela. Ljudi bi se ležerno sprdali s njom, bez osjećaja da im ona može nanijeti ikakvu nepravdu i štetu. Ovako, i oni i Dubrovnik postali su sredstvo, a više nikome utjecajnom nisu sami po sebi cilj. Pravi cilj je nečiji privatni profit, dakako, jednako tzv. strateškim investitorima ili TV-producentima i scenaristima.
//www.youtube.com/embed/-3azjxDMLg0
















