PILOTIRALI 44 SATA /

Otkrio detalje 'nemoguće misije': Dobili drogu za budnost, a urin? 'Imali smo te vrećice'

Melvin G. Deaile sudjelovao je 2001. godine u rekordnoj operaciji iznad Afganistana koja je trajala 44 sati

403 Forbidden

403 Forbidden


nginx
403 Forbidden

403 Forbidden


nginx

Američki napad na tri nuklearna postrojenja u Iranu bilo je golemo operativno postignuće. Piloti bombardera B-2 testirali su granice ljudske izdržljivosti, letjeli su čak 37 sati bez pauze. Radi se o jednoj od najdužih zračnih operacija u modernoj povijesti.

Melvin G. Deaile, umirovljeni pukovnik Američkog ratnog zrakoplovstva, sudjelovao je 2001. godine u rekordnoj 44-satnoj operaciji iznad Afganistana. Udar na iranska nuklearna postrojenja, u kojem je sudjelovalo preko 125 zrakoplova, opisao je kao "nevjerojatno postignuće". 

Sedam B-2 bombardera poletjelo je iz Missourija prema Iranu, dok su drugi letjeli zapadno kao mamci. U misiji su sudjelovali i lovci, izviđački zrakoplovi te tankeri za gorivo prenosi CNN

'Znali smo samo da, ako predsjednik izda naredbu, letimo'

"Za mene je najznačajnije to što je sedam zrakoplova izvelo sedam različitih bombardiranja, i to unutar samo 30 minuta", rekao je Deaile.

Deaileova rekordna misija dogodila se u ranim danima operacije "Enduring Freedom", koju je pokrenuo tadašnji predsjednik George W. Bush neposredno nakon napada 11. rujna, s ciljem napada na al-Qaidu i talibane. Iako su trenirali na simulatorima do 24 sata, njegov najduži pravi let dotad trajao je 25 sati.

Posadne su bile određene unaprijed, no nisu znale točno kada ili hoće li uopće misija biti pokrenuta. Liječnici su im davali tablete za spavanje kako bi se odmorili prije polijetanja.

"Znali smo samo da, ako predsjednik izda naredbu, letimo te noći", rekao je Deaile.

Koristili amfetamin kako bi ostali budni

Na dan misije probudio se tri do četiri sata prije polijetanja kako bi prošao brifing s pilotom i drugom posadom te poletio u bombarderu imena "Spirit of America".

Tijekom leta piloti su se izmjenjivali. Dok je jedan upravljao zrakoplovom, drugi bi se odmarao na sklopivoj ležaljci iza sjedala. Unatoč nervozi, nakon nekog vremena umor bi ipak prevladao. Na raspolaganju su imali i tzv. "go pilule", amfetamin kako bi ostali budni.

"Let je dug, a koncentracija mora ostati visoka. Tablete su službeno odobrili liječnici", rekao je.

Nakon što su preletjeli Pacifik i jug Indije, krenuli su na sjever i napali ciljeve u Afganistanu, u kojem su proveli četiri sata. Ubrzo nakon što su izašli iz afganistanskog zračnog prostora, naređeno im je da se vrate i izvedu još jedan napad. Deaile je tada uzeo još jednu dozu amfetamina.

Nakon drugog naleta, sletjeli su na američku bazu Diego Garcia, otok udaljen oko 1.800 kilometara jugozapadno od Indije.

Unatoč sofisticiranosti bombardera B-2, WC je ostao primitivan. Postojao je kemijski WC, ali se koristio samo u nuždi. “Privatnost je značila da kolega samo gleda u drugu stranu”, rekao je.

Kako bi izbjegli dehidraciju, pili su oko bočicu vode na sat vremena, a urin su skupljali u tzv. "piddle packs" – vrećice s upijajućim materijalom nalik na mačji pijesak. "Na kraju smo znali izračunavati koliko težimo s tim vrećicama – što drugo raditi 44 sata?" rekao.

Hranu su sami pakirali, a dobivali su i specijalno pripremljene obroke za konzumaciju u letu. No kako nisu trošili puno energije, nisu ni puno jeli.

'Najnadrealniji trenutak'

Steven Basham, umirovljeni general koji je 1999. godine upravljao B-2 bombarderom iznad Srbije, opisao je polazak kao "najnadrealniji trenutak".

Misija koju je američka vojska izvela u subotu bila je posebna po bombama koje su nosili. GBU-57 "Massive Ordnance Penetrator", teže oko 13.600 kg, a osmišljene su za probijanje debelih slojeva zemlje i betona. B-2 je jedini zrakoplov sposoban nositi ih, a ovo je prvi put da su te bombe upotrijebljene u stvarnoj borbi.

Sedam bombardera ponijelo je više od deset takvih bombi, a prema Bashamu, njihovo ispuštanje, iako riječ o tonama tereta, nije znatno utjecalo na let zahvaljujući naprednoj tehnologiji letjelice.

Najnaporniji dio misije, dodaje, bio je punjenje goriva na povratku, kad su posade već bile iscrpljene. No, ono što ih je motiviralo bio je povratak u američki zračni prostor i glas kontrolora koji je rekao: "Dobrodošli kući".

POGLEDAJTE VIDEO: Koliko su bili uspješni američki udari na iransko nuklearno postrojenje? Trump kaže da su ga uništili, no postoji ali

403 Forbidden

403 Forbidden


nginx
Pročitaj i ovo
najčitanije
403 Forbidden

403 Forbidden


nginx
403 Forbidden

403 Forbidden


nginx
403 Forbidden

403 Forbidden


nginx
Regionalni portali
403 Forbidden

403 Forbidden


nginx
Izdvojeno
403 Forbidden

403 Forbidden


nginx