
Turisti u 'Jugiću' obilaze važna mjesta u jugoslavenskoj povijesti

"Druže, pridruži nam se!", vozači Yuga srdačno pozdravljaju turiste koji sjedaju u automobil koji se više ne proizvodi za povratak, ali vraća sjećanje na zemlju koja je prestala postojati. Yugo, simbol bivše Jugoslavije, ponovno vozi beogradskim ulicama.
Kao i u drugim mjestima nekoć zarobljenima iza omražene željezne zavjese, glavni grad Srbije pronašao je originalan način kojim će odgovoriti na znatiželju pa i nostalgiju za životom u komunizmu. U trosatnom obilasku posjetitelji, većinom stranci, razgledavaju neke od važnih mjesta u jugoslavenskoj povijesti, a vozeći se u nekoć sveprisutnom Yugu obilazak privode pokraj Titova groba u Kući cvijeća.
"Ljudi dolaze iskusiti vožnju u ikonskom automobilu, što im se ne nudi nigdje drugdje u svijetu", rekla je za AFP Jovana Stojiljković, voditeljica turističke agencije Yugotour.
Uspon i pad nacije
Posljednji 'jugići' proizvedeni su prije deset godina, ali Stojiljković kaže da su još uvijek popularni među stranim turistima na turi koja se naziva "Uspon i pad nacije". "Nešto poput obilaska Berlina trabantom", objašnjava Stojiljković.
Uz Yugo, i automobili Fićo i Zastava 101, proizvedeni u Kragujevcu, bili su ponos komunističke Jugoslavije i u ono doba iznimno popularni zbog niske cijene. No, Yugo je često bio predmet ismijavanja zbog dizajna i nepouzdanosti. Yugo se kao predmet poruge pojavio i u holivudskom blockbusteru Umri muški 3 1995. godine, u kojemu su glavne uloge tumačili Bruce Willis i Samuel L. Jackson.
Danas se turisti iz svih dijelova svijeta mogu provozati u Yugu, koji je na vrhuncu popularnosti izvezen iz Jugoslavije u 74 zemlje, uključujući Egipat, Indiju i Sjedinjene Američke Države. Iako su se komunističke vlasti hvalile "poslom stoljeća" s Amerikancima, Yugo je ondje imao slab uspjeh.
Mitski status Hotela Jugoslavija
Tura uključuje prolazak pokraj popularnog Hotela Jugoslavija na obali Dunava, jednog od najluksuznijih hotela u komunistički doba. Ondje su odsjeli američki predsjednici Richard Nixon i Jimmy Carter, kao i britanska kraljica Elizabeta II.
Iako je Hotel Jugoslavija izvan funkcije još od 1999. godine, pogođen tijekom NATO-ovog bombardiranja kojim se pokušalo prisiliti Slobodana Miloševića da povuče svoje trupe s Kosova, zgrada još uvijek ima mitski status.
Poljski student Dominik Wojciechowski istražuje automobil Fiću za svoj umjetnički projekt koncentriran na jugonostalgiju, još uvijek prisutan osjećaj u svim zemljama bivše Jugoslavije, ali, kako napominje agencija AFP, mnogo manje u Hrvatskoj gdje dominira snažan osjećaj domoljublja.
"Zainteresiran sam za proces komercijalizacije jugonostalgije i način na koji ljudi nastoje sačuvati znanje o Jugoslaviji, dok starije generacije pokušavaju i vratiti vrijeme unatrag", rekao je 25-godišnji student.
'Bilo je to dobro vrijeme'
Studentu su najimpresivniji dio turističkog obilaska bili betonski tornjevi Genexa, odnosno zapadna vrata Beograda, još uvijek jedan od najvećih i vjerojatno najružniji neboder u gradu.
Većina turista ne zna puno o Jugoslaviji, osim da je to bila država s 22 milijuna stanovnika pod vodstvom Tita koji ju je vodio od kraja Drugog svjetskog rata do svoje smrti 1980. godine. Federacija šest republika raspala se desetljeće kasnije u nizu ratova u kojima je poginulo više od 130 tisuća ljudi.
Jovana Stojiljković rođena je 1992. i nikada nije živjela u SFRJ, ali o njoj puno zna. "Po pričama mojih roditelja, njihovih prijatelja i obitelji, bilo je to dobro vrijeme", kaže.





![[KVIZ] Koliko znaš o markama auta?](http://cdn2.net.hr/media/2025/06/04/1296689/H-1f7f2d23-9fa0-43e6-8b46-f34ec6749fe5-550.webp?1749020226)










