
Kako je oboren ključan avion za rusku vojsku: Kremlju ostaje još samo par ispravnih AWASC-a

Iako je Kremlj, po sada već ustaljenom običaju, prošli tjedan pokušao demantirati obaranje još jednog od svojih strateški važnih aviona, ukrajinski mediji su nedugo nakon obaranja aviona A-50 Beriev objavili snimke pogotka i pada zrakoplova.
Ovaj avion je bio ključan za rusku vojsku budući da je služio za tzv.
Stanice za upravljanje letovima
Još od početka osamdesetih godina, stanice za izviđanje i komunikaciju, uskoro nazvane AWAC (eng.
Ovi avioni su tijekom godina postali i "lovci na projektile", te mogu sa velike udaljenosti otkriti lansiranja strateških oružja (bila ona s konvencionalnim ili nuklearnim bojnim glavama). Američki avioni AWACS su nakon 11. rujna unaprjeđeni u
Jedan od prvih aviona AWACS je bio američki Lockheed EC-121. Dizajniran nakon završetka Drugog svjetskog rata, on je korišten prvenstveno za izviđanje sovjetskih aktivnosti u Pacifiku (tadašnji program BARPAC). Nakon toga, unaprjeđene verzije su korištene u ratu u Koreji i u Vijetnamu, a američko zrakoplovstvo (USAF) ih je koristilo sve do sredine sedamdesetih. Nakon toga, svi ključni američki AWACS sustavi prešli su na korištenje aviona Boeing E-3 Sentry, koji je pak modificirana verzija zrakoplova Boeing-707.
Glavna vizualna odlika E-3 Sentry je velika rotirajuća antena (
U slučajevima ključnih zadataka i misija, avion može kružiti iznad određenog područja i do osam sati neprekidno. Posadu čine četiri člana (pilot, kopilot, navigator i inženjer leta), dok se u djelu za nadgledanje i komunikaciju obično nalazi između 12 i 20 časnika i stručnjaka, ovisno o vrsti misije.
Korišten i u operacijama u bivšoj SR Jugoslaviji
E-3 Sentry se nalazi u sastavu zrakoplovstva SAD-a, a koriste ga i Velika Britanija, Francuska, Čile, kao i zemlje članice NATO-a. U Njemačkoj avio-bazi u Geilenkirchenu nalazi se oko 18 ovakvih AWACS-a, koji čine Komponentu E-3 NATO. Iako su ovi avioni bili korišteni još u operaciji Desert Shield (Pustinjski štit) u prvom ratu u Iraku početkom devedesetih, oni su postali daleko popularniji u svjetskim medijima za vrijeme vojne intervencije NATO-a u bivšoj SR Jugoslaviji, u operaciji Saveznička sila (eng. Allied Force, često pogrešno nazivana Milosrdni anđeo).
Iako su sami detalji i danas tajna, još se u vrijeme same akcije i bombardiranja ciljeva na Kosovu i Metohiji, te Beograda, Niša i Novog Sada znalo da je u zraku uvijek barem jedan AWACS, a često su zajedno djelovala i dva. Ovi avioni su tada koordinirali letove više od 1000 zrakoplova iz NATO baza u Italiji i Njemačkoj. Boeing E-3 AWACS-i su korišteni i za vrijeme drugog rata u Iraku početkom ovog stoljeća te protiv boraca Islamske države u Siriji 2015. godine. Trenutno se koriste u operacijama protiv Huta u Jemenu.
Ruski Beriev A-50 (NATO oznaka: Mainstay) dizajniran je sredinom sedamdesetih, a u službenu uporabu je ušao 1985. Četiri člana posade i 15 časnika i stručnjaka u djelu za izviđanje i komunikaciju, slično američkoj verziji, koriste nekoliko vrsta radarskih sustava te satelitsku navigaciju GLONASS (ruska verzija GPS-a). A-50 može detektirati mete u krugu do 700 kilometara (sa satelitskom podrškom), a držati ciljane mete u krugu od 300 kilometara. Također, slično američkom E-3 Sentry AWACS-u, i ruski avion može imati komandnu stanicu, iz koje se upravlja sa do deset drugih zrakoplova. Maksimalni domet je oko 1000 kilometara, a u zraku može provesti do 4 sata. Uz to, A-50 se može puniti gorivom u zraku, iz avio-tankera Ilyushin Il-78.
Iako je posljednjih desetljeća proizvedeno oko 40 osnovnih verzija A-50 Berieva, mnoge su i danas na doradi i usavršavanju, te se vjeruje da Rusija ima manje od ukupno pet operativnih AWACS-a ovog tipa. Indija ima tri operativna aviona ovog tipa, a prije početka agresije na Ukrajinu je naručila još dva, koji do danas nisu isporučeni. Zanimljivo je i da su dva zrakoplova A-50 Beriev bila u zraku 24 sata iznad Crnog Mora za vrijeme prve Pustinjske oluje, kao i za vrijeme NATO operacija u bivšoj SR Jugoslaviji.
Strategija 'lažnih signala'
Kako je, onda, moguće da A-50 Beriev, sa svojim izuzetno naprednim elektroničkim sustavima za izviđanje i detekciju, bude oboren? Iako se na ruskim kanalima na aplikaciji 'Telegram' prvobitno pojavila informacija da je avion oboren "prijateljskom vatrom", tj. ruskim projektilom S-300, to se kasnije ispostavilo kao netočno - barem djelomično.
Avion je bio na misiji iznad Azovskog mora i pogođen je najvjerojatnije američkim raketnim sustavom Patriot. Kako je objavljeno na ukrajinskim kanalima na aplikaciji Telegram, avion je "namamljen" slanjem signala s PVO sustava S-300, koji je odašiljao podatke na frekvencijama koje koristi i originalni ruski sustav. Kada se avion našao u dometu, ispaljeno je četiri rakete Patriot od kojih je jedna pogodila sam avion. Ovakva strategija nije nova - sustav "lažnih signala", tj. lažne identifikacije je korišten još u vrijeme prvog rata u Iraku.
Također, neki ukrajinski izvori navode i da je bilo pomoći "strane prijateljske zemlje" u lociranju same putanje ruskog aviona. Analitičari u Washingtonu i Bruxellesu smatraju da Kremlj sada ima najviše tri operativna aviona A-50, od kojih je barem jedan stalno angažiran na drugom kraju zemlje, na granicama prema Poljskoj, te prema ostalim zemljama članicama NATO-a. Vjeruje se i da Rusija ne može samostalno usavršavati elektroničke sustave u ostalim avionima ovog tipa, budući da mnogi od njih koriste čipove američkih i europskih proizvođača, čiji je uvoz onemogućen uslijed niza sankcija SAD-a i Europske unije.
















