
Tko je ugasio motore na tragičnom letu Boeinga? Stručnjak: 'Prije biste osvojiti jackpot na lutriji...'
Objavljeni su šokantni detalji o uzrocima pada Boeingovog zrakoplova u Indiji prije mjesec dana. Prekidači za gorivo prilikom polijetanja bili su isključeni, a zbog nedostatka goriva u motorima zrakoplov je počeo gubiti visinu i srušio se. Kako je to moguće?
Pri brzini od gotovo 340 kilometara na sat, samo tri sekunde nakon što se zrakoplov odljepio od tla, jedan za drugim, isključili su se prekidači za dotok goriva. Motori zrakoplova Air Indije ostali su bez goriva i manje od 40 sekundi nakon polijetanja zrakoplov se srušio na zgrade u blizini zračne luke u Ahmedabadu. To je pokazalo preliminarno izvješće o nesreći u kojoj je poginulo 270 ljudi.
Pilot i kopilot su pitali jedan drugog zašto su isključeni prekidači, koje su uspjeli uključiti, ali vremena za spas zrakoplova više nije bilo. Jesu li se prekidači pomaknuli sami ili su ih pomaknuli piloti? Ako jesu - zašto? Indijske vlasti obećale su da će istraga dati odgovore.
Nemoguć scenarij?
"Netko bi mogao izračunati točnije, ali ja bih rekao da imate veće šanse dvaput zaredom osvojiti jackpot na lutriji nego da se ovako nešto dogodi", rekao je David Gerhardinger, koordinator vještačenja za zračni promet s Fakulteta prometnih znanosti u Zagrebu.
Jer scenarij ovakve nesreće, tvrde stručnjaci, gotovo je nemoguć. Prekidači za dotok govora, ako su isključeni, gotovo trenutačno zaustavljaju motore. Najčešće se koriste za gašenje motora nakon slijetanja ili u hitnim situacijama kao što je požar motora. U ovom Boinegu dreamliner, jedino se mogu ručno ugasiti.
"To su mehanički prekidači, koje morate fizički, rukom izvući prema gore, pa onda dići ili spustiti u poziciju, zavisi sto trebate. Ne postoji na tom zrakoplovu sustav da se pretek goriva na taj način ostvari nego fizičkim pomicanjem tih prekidača", kaže Gerhardinger.
Na pitanje znači li to da fizički samo čovjek koji je u kabini može ugasiti i upaliti te prekidače, odgovara potvrdno.
"Tako je i to se ne može slučajno desit, uz to cijela priča je napravljena tako da ergonomski će pilot jako teško laktom ili pokret om napraviti da prebaci taj prekidač. Prije bi slomio lakat nego ga pokrenuo", dodaje.
Uznemirujući pronalazak
Što se zapravo dogodilo na letu 171 koji je trebao sletjeti u London? Istraga jedne od najtežih zrakoplovnih nesreća u indijskoj povijesti još traje, a završeno izvješće očekuje se unutar godine dana.
Peter Goelz, bivši direktor američkog NTSB-a rekao je: "Pronalazak je vrlo uznemirujući - pilot je ugasio prekidač za gorivo unutar nekoliko sekundi."
"Vjerojatno postoji više toga u snimci iz kokpita nego što je podijeljeno. Jedan komentar poput "zašto si ugasio prekidače" nije dovoljan", rekao je, prenosi BBC.
"Novi detalji upućuju da je netko u kokpitu isključio te prekidače. Pitanje je tko, i zašto? Oba prekidača ugašena su i upaljena unutar nekoliko sekundi."









