
Ljeto se zahuktava, gužve su sve veće i nitko ne gleda cijene: Ali, što kad oni odu?
U prvih šest mjeseci Hrvatsku je posjetilo 7,6 milijuna turista koji su ostvarili čak 29 milijuna noćenja. U odnosu na prošlu godinu to je rast od 5 posto
Hrvatska je u turističkom plusu, podaci su to E-vizitora za prvih 6 mjeseci ove godine. Dok brojke potvrđuju rast turističkog prometa, Hrvatska se po običaju sama sa sobom prepire: previše turista ili premalo, previsoke cijene, prazni apartmani, nikad lošija sezona. Iako bismo, čini se, sami sebi najradije sabotirali reputaciju, stvarnost ipak ima i svjetliju stranu.
Unatoč poskupljenjima, Hrvatska ostaje privlačna brojnim gostima, pogotovo vjernima poput Nijemaca. Daniela iz Njemačke tvrdi da cijene nisu strašne. “Lijepa je zemlja, volimo more, volimo domaće ljude! Prije 10-15 godina bilo je jeftinije, ali ni sada cijene nisu strašno visoke.”
Cijene rastu svugdje, ne samo u Hrvatskoj. Slično razmišlja i gost iz susjedne Slovenije: “Cijene su više nego u Sloveniji, ali ništa ekstremno. Ja se ne bih žalio”, kaže Leo.
'Tko želi, platit će'
Simboličan primjer inflacije je kuglica sladoleda. U Krku je lani bila 1,5 eura, sada 2 eura. Prodavač kaže – neki se žale, većina ne. Maik, prodavač sladoleda u Krku kaže da se žale pojedinci, ali većina prihvati. "Tko želi sladoled, platit će.” Na Krku, koji ostvaruje trećinu turističkog prometa Kvarnera, rezultati su solidni.
U prvih šest mjeseci Hrvatsku je posjetilo 7,6 milijuna turista koji su ostvarili čak 29 milijuna noćenja. U odnosu na prošlu godinu to je rast od 5 posto kada je riječ o dolascima, dok je broj noćenja porastao za 4 posto. Najveći broj gostiju dolazi i dalje u špici sezone – no ove godine sve češće u posljednji trenutak.
Na otoku Krku sezona zasad ide prema planu. Hoteli bilježe 11 posto više gostiju nego lani, dok kućna radinost i kampovi bilježe nešto manji pad, ali još uvijek unutar očekivanih granica, potvrdila je Majda Šale, direktorica Turističke zajednice otoka Krka.
Sve izraženiji trend rezervacija u zadnji tren
Ipak, početak srpnja bio je izazovan. Rjeđe pune terase, osjetno manji promet na šetnicama i plažama – svi su primijetili “rupe” u bukingu. Trend rezervacija u zadnji tren postaje sve izraženiji, primjećuje i Josipa Jurešić Ban, vlasnica apartmana u Krku, dodajući da sezona postaje sve izazovnija i nepredvidivija.
Unatoč tome, interes za izlete i aktivnosti ne jenjava. Cijene su ostale na prošlogodišnjoj razini – 38 eura za odrasle, 20 za djecu, dok djeca do tri godine putuju besplatno. Brodovi su puni svaki dan, kaže Antonio Stenta, prodavač izletničkih aranžmana, zadovoljan dosadašnjim odazivom.
U Malinskoj, hotel s 150 soba – od kojih je 50 nedavno renovirano – također je pun. Slobodnih soba trenutno nema, potvrdila je Lidija Jurešić, voditeljica prodaje, dodajući da su rezervacije mahom last minute, ali su najave za kolovoz i rujan vrlo dobre.
Raste i potrošnja
Rast se ne vidi samo u brojkama dolazaka, već i u potrošnji. Prema podacima Porezne uprave, od početka lipnja do sredine srpnja izdano je 14 milijuna računa više nego u istom razdoblju lani. Ukupna potrošnja porasla je za 800 milijuna eura – s 7,8 na 8,6 milijardi.
U isto vrijeme, raste i konkurencija. Gosti imaju više izbora nego ikada: novi hoteli, uređeni apartmani, obnovljene sobe – očekivanja rastu, ali i standard. Cijene u privatnom smještaju nisu se znatno mijenjale, ističe Sanja Delost, iznajmljivačica iz Lovrana – kod nje se jednokrevetna soba i dalje iznajmljuje za 43 eura, dvokrevetna za 53, a trokrevetna za 55 eura.
Restorani, s druge strane, bilježe prosječno povećanje cijena od 8,5 posto, pokazuju podaci Državnog zavoda za statistiku. No nije riječ o čistom profitu – većina ugostitelja bori se s rastućim ulaznim troškovima. “Najviše su poskupjela vina,” kaže Marin Gračanin, vlasnik restorana u Rijeci. “Boce koje su bile 4-5 eura sada su i po 15 do 19 eura. Ti troškovi nas jednostavno gaze.”
Inspekcije češljaju teren
Dok turisti troše, inspekcija pojačava nadzor. Do sada je na obali provedeno oko 4.000 inspekcijskih nadzora, a više od 200 inspektora na terenu fokusirano je na suzbijanje sive zone. “Krećemo još intenzivnije u borbu protiv nelegalnog iznajmljivanja,” najavio je Andrija Mikulić, glavni državni inspektor.
Cijene su, međutim, više od sezonske teme. Upozorenje stiže i s vrha države. “I druge zemlje imaju more i sunce,” podsjetio je premijer Andrej Plenković, istaknuvši da europski gosti danas putuju prvenstveno prema cijenama. “Osim ove, bit će i sljedeća sezona – pa neka svi dobro promisle što im je pametno.”
A što kad turisti odu, a visoke cijene ostanu?
Hrvatska zasad ostaje konkurentna, što potvrđuje i dojam samih turista. “U usporedbi s drugima, Hrvatska i dalje drži prednost – čak i ispred Španjolske,” smatra Maximas Joutakis, turist iz Litve.
Kako se ljeto zahuktava, broj gostiju raste, gužve se povećavaju, a zemlja se približava brojci od milijun turista dnevno. Turizam i dalje nosi značajan dio gospodarstva, ali kako cijene rastu, postavlja se ključno pitanje: što ostaje kad turisti odu, a visoke cijene ostanu?



403 Forbidden
403 Forbidden
403 Forbidden


